جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 67241 18:53 1396/05/29
آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ابقا شد

آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ابقا شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ابقا شد

آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ابقا شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه دولت دوازدهم

گروه امورزیربنایی-سرانجام پس از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مجلس که از روز سه شنبه آغاز شده بود و تا روز شنبه ادامه داشت، بار دیگر عباس آخوندی با ۱۸۸ رای موافق، به ساختمان تپه های عباس آباد بازگشت تا برای چهار سال دیگر، سکان وزارت راه و شهرسازی را در دست بگیرد.  بر اساس گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری‌ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس با ۱۸۸ رای موافق،۷۵ رای مخالف، ۱۴ رای ممتنع و یک رای باطله از ۲۸۸ نماینده حاضر، عباس آخوندی را به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب کردند. عباس آخوندی متولد سال ۱۳۳۶ دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران و مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد سیاسی از کالج رویال هالووی لندن است. آخوندی که عضو هیات علمی دانشگاه تهران است، در سال های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۵ معاون سیاسی وزارت کشور بود و از ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در کابینه دولت سازندگی وزیر مسکن و شهرسازی شد. عضویت در شورای مرکزی جهاد سازندگی، مسئولیت پشتیبانی از جبهه های جنگ حق علیه باطل، دبیر شورای امنیت، ریاست ستاد مرزها، ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از دیگر سوابق اجرایی عباس آخوندی در دولت های گذشته است.

**نگاهی به عملکرد ۴ ساله در دولت یازدهم

وی در مرداد ماه ۱۳۹۲ با کسب ۱۵۹ رای از ۲۸۴ رای ماخوذه، تصدی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم را بر عهده گرفت. استفاده از رژیم پس انداز برای خانه دار شدن، افزایش سقف تسهیلات مسکن از ۲۰ میلیون تا ۱۶۰ میلیون تومان، توسعه شبکه ریلی، خرید ناوگان هوایی جدید پس از ۳۸ سال تحریم صنعت هوایی ایران، تشکیل صندوق توسعه حمل ونقل با ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه و اجرای موافقت‌نامه ایجاد کریدور حمل و نقلی 'آسیای مرکزی - خلیج فارس' بین کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، جمهوری اسلامی ایران و عمان بخشی از اقدامات وزارت راه وشهرسازی در زمان مسئولیت آخوندی بوده است. تشکیل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه حمل ونقل برای راه اندازی قطارهای سریع السیر و برقی کردن برخی از خطوط ریلی از جمله تهران - مشهد، استفاده از پیمانکاران ایرانی در پروژه های عمرانی بزرگ، دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات حوزه حمل ونقل و مسکن، نصب بیش از ۱۲۰۰ دوربین کنترل سرعت در راه های شریانی کشور و توزین در حال حرکت ، تکمیل بیش از ۲ میلیون مسکن مهر و طرح مسکن اجتماعی و حمایتی از برگ های درخشان کارنامه کاری آخوندی در دولت یازدهم است. آخوندی در طول چهار تصدی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم دو بار در مجلس شورای اسلامی استیضاح شد. وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم یک بار در سال ۱۳۹۴ استیضاح شد اما با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه رأی نیاورد و به عنوان وزیر راه و شهرسازی در سمت خود ابقا شد. دومین جلسه استیضاح آخوندی نیز اسفندماه سال گذشته پس از وقوع سانحه ریلی، قطار تبریز- مشهد رخ داد که بسیاری این استیضاح را غیر فنی و احساسی می دانستند که در نهایت این بار هم نمایندگان مجلس با ۷۴رای موافق، ۱۷۶رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۵ رای ماخوذه مخالفت خود را با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام و بر ادامه فعالیت وی در این وزارتخانه موافقت کردند.

** برنامه های وزیر راه وشهرسازی در دولت دوازدهم

در برنامه های عباس آخوندی که به مجلس ارائه شده، تصویب سند شهرسازی ریل پایه و توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل عمومی در شورای عالی ترابری و همچنین شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تصویب سند ملی و تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری در مقیاس ملی، استانی و شهری، بازنگری ساختار وزارتخانه و اجرای ساختار جدید بر اساس قانون ادغام وزارتخانه های را ه و ترابری و مسکن و شهرسازی از دیگر نقاط قوت وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است. آخوندی در برنامه های پیشنهادی خود وجود تعداد زیاد طرح های نیمه تمام در دست اجرا و طولانی شدن زمان اجرای طرح ها و پروژه ها با برآورد تقریبی ۱۶۳ هزارمیلیارد تومان، کمبود نیروی متخصص شرکت های بزرگ در صنعت حمل و نقل به ویژه در سطح بین المللی، ضعف در یکپارچگی بین شیوه های مختلف حمل و نقل و پایین بودن نرخ بازگشت سرمایه برای جلب مشارکت بخش غیردولتی در سرمایه گذاری در زیرساخت های را از مهم ترین نقاط ضعف وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است. نوسازی و تکمیل سامانه های ارتباطی، کمک ناوبری و راداری و بهینه سازی ساختار فضای کشور با هدف تبدیل آسمان ایران به پل ترافیک بین المللی بین اروپا – آسیا، اقیانوسیه و اروپا - خاورمیانه و تبدیل فضای هوایی ایران به نقطه تعادل منطقه ای در افق ١۴٠۴، تجهیز و توسعه امکانات بنادر، شکل دهی شبکه بنادر به منظور فعال سازی بنادر کوچک از مهم ترین برنامه وزیر راه وشهرسازی در حوزه حمل ونقل است.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |