پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 26753 00:35 1394/11/21
گروه فنی و مهندسی گروهی کم ریسک

گروه فنی و مهندسی گروهی کم ریسک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گروه فنی و مهندسی گروهی کم ریسک

گروه فنی و مهندسی گروهی کم ریسک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بررسی وضعیت شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس در قالب گروه های مختلف، میتواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد تا بهتر بتوانند سبد سهام خود را مدیریت کنند و با انتخاب آگاهانه شرکت ها برای سرمایه گذاری، ریسک خود را تا حد امکان کاهش دهند از این رو، مصمم هستیم روز شنبه هر هفته گزارشی در باب وضعیت یکی از صنایع بورسی ارائه دهیم. تا کنون ۲۰ گزارش در این باره ارائه شده است که شامل گروه های کوچک و بزرگ بورس می باشد. اما امروز تحلیل بنیادی گروه فنی و مهندسی ارائه میگردد.

۱- مقدمه۱

گروه فنی و مهندسی در بازار سرمایه ایران از دو شرکت گروه مپنا و همچنین تکین کو تشکیل شده است. این دو شرکت از لحاظ محتوای کاری و همچنین قدرت با یکدیگر تفاوت قابل توجهی دارند شرکت تکین کو در زمینه ارائه خدمات بازرسی فنی و کنترل خوردگی به ویژه در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت میکند و شرکت گروه مپنا یک بنگاه اقتصادی ایرانی است که به همراه ۳۹ شرکت زیرمجموعه خود، در زمینه توسعه و ساخت نیروگاه‌های حرارتی، همچنین اجرای پروژه‌هاى نفت و گاز و حمل و نقل ریلى، به صورت پیمانکار اجرایی کلید در دستEPC  و سرمایه‌گذاری خصوصیIPP  فعالیت می‌کند. ای ن دو شرکت از لحاظ محتوای کاری و فعالیت با یکدیگر متفاوت بوده و هر یک شرایط متفاوتی از یکدیگر دارند سعی خواهد شد در این بررسی رفتاری قیمتی سهام و بررسی رفتاری دو شرکت جدا از یکدیگر بررسی شود و با یکدیگر مقایسه نشوند.

۲- معرفی گروه و شرکت های فعال آن

گروه محصولات فنی و مهندسی در بازار سرمایه از لحاظ تعداد بسیار کوچک و از نظر ارزش بازار جزء گروه های متوسط بازار است. این گروه ۲ شرکت در دل خود جای داده است و با ارزشی معادل ۹۴,۰۳۵ میلیارد ریال ۳ درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است. تعداد سهام این گروه در بازار ۱۰٫۰۹ میلیارد است. که ۱۰ میلیارد از کل سهام متعلق به گروه مپنا بوده و تنها ۹۰ میلیون برگ سهم در اختیار شرکت تکین است. که با توجه به بزرگی دو شرکت برای هر کدام از شرکت ها تعداد سهام شرکت ها مناسب ارزیابی می شود گروه مپنا با نماد رمپنا جز شرکت های شاخص ساز و تاثیر گذار بر بازار است و میتواند جریان و روند حرکتی بازار را تغییر دهد در نظر داشته باشید که رفتار قیمتی سهام این دو شرکت با آنکه در یک گروه قرار دارند ولی کاملا با یکدیگر متفاوت است و هر کدام از سهام این شرکت ها رفتاری متفاوت با یدکریگر را دارند.

۲

۳-      سهم هر بازار در گروه

گروه فنی و مهندسی با توجه به حضور گروه مپنا در درون خود بر روند بازار بسیار موثر می باشد و توان جهت دهی به بازار را دارد در نمودار شماره ۲ به خوبی مشخص است که حرکت این گروه در موج های صعودی و نزولی از شاخص کل بزرگتر بوده و حرکت شدیدی تری را در بر داشته است .( رجوع شود به نمودار شماره۲ )

نمودار شماره۲– مقایسه شاخص گروه، شاخص کل و بازار اول ۳

۴-      معرفی سهامداران۴

سهامداران عمده شرکت تکین کو شرکت های شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی، شرکت سرمایه گذاری هامون کیش و شرکت گسترش تجارت هامون است. بزرگترین سهامدار این گروه شرکت سرمایه گذاری صنایع برق و آب صبا است که با هدف سرمایه گذاری درصنایع برق و آب کشور در سال ۷۰ تحت نام شرکت سرمایه گذاری ساتکاب (سهامی خاص) و شماره ثبت ۸۸۴۰۴ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. با توجه به ساختار ، اهداف ، ماموریتها ، سابقه حضور و نقش شرکت در ایجاد و توسعه صنایع برق و آب کشور  و  داشتن شرکتهای سرمایهپذیر  که حسب قوانین و مقررات اخیر شرکت تحت عنوان نهاد مالی طبقه بندی شده و مشمول نظارت سازمان بورس نیز میباشد. ( رجوع شود به نمودار شماره۳)

۵- بررسی وضعیت مالی گروه

همانگونه که قبلا نیز اشار شد مقایسه دو شرکت با یکدیگر از منظر مالی چندان توجیه نخواهد نخواهد داشت و در جدول شماره ۲ این موضوع به خوبی مشخص و قابل مشاهده می باشد. میزان سود سازی شرکت به نسبت دارایی خود مناسب ارزیابی می شود و نسبت سود به حقوق صاحبان سهام هر دو شرکت زیر ۱ بوده و بالای ۰٫۵ است در کل هر دو شرکت  از نظر مالی وضعیتی خوبی دارند شرکت تکین کو در سال مالی جاری افزایش سرمایه داده و تعداد سهام خود را از ۳۰ میلیون برگه سهم به ۹۰ میلیون برگه سهم تغییر داده است. نسبت ارزش بازار به دارایی شرکت تکین کو کمی زیاد است و این موضوع با افزایش سهام قیمت این شرکت در هفته های آتی حاصل شده است البت به نظر میرسد که سهم این شرکت با توجه به نزدیکی به سقف کانال صعودی خود می تواند در انتهای موج افزایشی خود قرار داشته باشد.

۵

۱-۵-     وضعیت EPS  گروه

متوسط درآمد به ازاء هر سهم (EPS) در این گروه ۶۲۲ ریال است که به تناسب وزن دارایی هر یک از شرکت ها در گروه محاسبه شده اعمال می شود. در اصل در این روش میانگین گیری شرکتی که دارایی بیشتری دارد تاثیر بیشتری در میانگین ایجاد خواهد کرد و شرکتی که دارایی کمتری دارد تاثیر کمتری در میانگین متوسط EPS ایجاد خواهد کرد. هر دو شرکت در پیش بینی های خود در سال جاری روند خوبی را تجربه کرده اند و هر دو در این دوره مالی با تعدیل مثبت گزارش های خود را ارائه کرده اند.  (رجوع شود به نمودار شماره ۴) ۶

۲-۵-     بررسی P/E گروه

متوسط P/E در گروه محصولات کانی های غیر ۱۵ است. که تحت تاثیر از P/E گروه مپنا می باشد. باید در نظر داشت که بزرگی P/E سهام شرکت مپنا نشانه ای منفی برای این سهم در این گروه نمی باشد. و همچنین کوچکی P/E تکین کو به نسبتا این گروه نشانه خوبی برای ورود به سهم نمی باشد بر عکس این دو عدد در مورد این گروه میتواند میزان علاقه مندی سهامداران در مورد این شرکت ها را  باز گو کند.(رجوع شود به نمودار شماره۵)

۷

۲-۵- بررسی وضعیت DPS گروه

متوسط DPS پرداختی در این گروه ۳۰۲ ریال است. که به تناسب بین شرکت های این گروه تقسیم شده استنکته قابل توجه در مورد سود پرداختی در مورد این گروه آن است که شرکت تکین کو مانند هم گروهی خود در سال های گذشته DPS در حدود ۳۰۰ ریال به سهامداران خود در مجمع پرداخت کرده است ولی در دوره قبل میزان پرداخت سود خود را به ۱۳۰۰ ریال افزایش داده است. (رجوع شود به نمودار شماره ۶)

  ۸

۶- بررسی وضعیت ارزش و حجم معاملات

میزان حجم معاملات دو شرکت با یکدیگر بسیار متفاوت است. حجم معاملات شرکت مپنا در روز میانگینی بالای ۵ میلیون برگ سهم در روز دارد ولی شرکت تکین کو حجم معاملات روزانه زیر ۱ میلیون در روز دارد متوسط ورود و خرج حقوقی در روز برای شرکت مپنا بالای ۳ میلیون بوده و برای تکین کو میزان ورود و خروج حقوقی زیر ۲۰۰ هزار برگ سهم است.

 ۹

میزان نقد شوندگی سهام شرکت مپنا در مقابل با همگروهی خود بسیار متفاوت است. میزان نقدشنودگی در مورد سهم شرکت تکین کو بسیار ناچیز و ضعیف است و برای شرکت مپنا میزان نقدشوندگی قابل توجه و بسیار مناسب میزان ارزش معاملات در مورد گروه مپنا با توجه به دوران اصلاحی بسیار طولانی این سهم در بازه ۳ ماهه از یکسال بیشتره بوده و شکستن یک مقاومت مهم در این سهم باعث شده تا حجم معاملات و ارزش آن در هفته گذشته افزایش قابل توجه داشته باشد.(رجوع شود به نمودار شماره ۸)

 ۱۰

۷- بررسی شاخص گروه و نتیجه گیری

 بررسی شاخص این گروه با توجه به تاثیر پذیری شاخص این گروه از رمپنا چندان توجیه نخواهد داشت و به جای بررسی شاخص به بررسی دو سهم پرداخت خواهد شد شرکت گروه مپنا (رمپنا) بعد از یک دوران افزایشی و صعودی یک دوران اصلاحی بسیار بلند را تجربه کرده است که با عنایت به روند ریزشی بازار در دو سال اخیر این روند حرکتی خنثی برای این سهم بسیار خوب و مناسب ارزیابی می شود بعد از برجام و شروع یک حرکت خوب در بازار سرمایه سهام این شرکت نیز روند خوبی را پیش گرفته و یک موج افزایشی و صعودی خوب را آغاز نموده است نمودار قیمتی این سهم به خوبی نشان می دهد که سقف کانال خنثی خود را شکسته و به سمت سقف بعدی خود در ۱۲۴۵۹ پیش می رود البت احتمال بازگشت قیمتی و استراحت به سقف کانال نیز وجود دارد که باید دید در ادامه چه خواهد داشت.  (رجوع شود به نمودار شماره ۹)۱۱

شرکت تکین کو(رتکو) نموداری کاملا متفاوت با همگروهی خود دارد این سهم در دوران نزولی بازار رفتار متفاوت داشته و و سه سیکل حرکتی در مورد این سهم دیده می شود که اکنون در انتهای نیمه اول از سیکل صعودی خود دیده می شود این سهم یک کانال صعودی بسیار بزرگ دارد که در آن طی طریق میکند و اکنون و در دوران پسا برجام به سقف کانال صعودی خود نزدیک می شود سهم میتواند بعد از برخورد به سقف کانال خود دوران اصلاحی را شروع کند این سهم با توجه به آنکه چندان بزرگ و اثر گذار نمی باشد ولی روند حرکتی خوبی را طی نموده است و رفتار منطقی در بازار دارد به اضافه آنکه روند سود سازی خوبی داشته و گزارش های مالی خوبی نیز ارائه داده است سهامداران باید توجه نمایند که منطقه مناسب برای ورود به این سهم را بایستی شناسایی کرده و وارد شوند و از مزایای اسن سهام کم ریسک استفاده نمایند.(رجوع شود به نمودار شماره ۱۰)

۱۲

۸- منابع

در تهیه این گزارش اطلاعات مربوط به گزارش های مالی از سایت کدال

http://new.codal.ir

اطلاعات مربوط به EPS  و  DPS و همچنین سهامداران عمده از سایت بورس و اوراق بهادار تهران

http://www.irbourse.com

اطلاعات مربوط به تعداد معاملات، حجم معاملات و ارزش معاملات از سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران

http://www.tsetmc.com

استخراج شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |