سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 91575 13:30 1397/08/24
کاهش آثار تحریم با شفافیت و تقویت رابطه دولت با نخبگان

کاهش آثار تحریم با شفافیت و تقویت رابطه دولت با نخبگان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کاهش آثار تحریم با شفافیت و تقویت رابطه دولت با نخبگان

کاهش آثار تحریم با شفافیت و تقویت رابطه دولت با نخبگان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: حمیدرضا ترقی، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضوی، در خصوص الزامات و ویژگی‌های مدیریت کشور در دوره تحریم و اوضاع غیر عادی گفت: در درجه اول دولت در این شرایط باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی بودجه و درآمد کشور به نفت تلاش کند. رسیدن به این اهداف ایجاب می‌کند که توجه بیشتری به ظرفیت‌های داخلی و تقویت آن برای سرمایه‌گذاری و جبران آثار تحریم‌ها صورت گیرد که این امر باید با اتخاذ سیاست‌های تشویقی عملیاتی شود.

بیان صادقانه مشکلات و بهبود تعامل با مردم؛ عوامل اصلی افزایش اعتماد عمومی در دوران تحریم

وی ادامه داد: برای اینکه فشار تحریم‌ها بر روی مردم افزایش پیدا نکند در گام اول باید نظارت و کنترل قیمت‌ها جدی‌تر دنبال شود و دولت این گرانی‌های افسارگسیخته را مهار کند؛ این افزایش نظارت و برخورد با متخلفان می‌تواند بخشی از فشارهای وارده به مردم را خنثی کند.

ترقی اظهار کرد: در کنار این موارد با توجه به اینکه رونق تولید نقش اساسی در مقابله با فشارهای دشمن دارد ضروری است دولت بر روی بالا بردن توان تولید داخلی و حل مشکلات تولیدکنندگان تمرکز پیدا کند تا استقلال اقتصادی و خوداتکایی در شرایط تحریم تقویت شود.

وی با بیان اینکه دولت تاکنون برای جلب اعتماد عمومی گام‌‌های خوبی برداشته و تلاش‌هایی را برای رفع مشکلات اقشار ضعیف جامعه انجام داده، گفت: اما مهم‌ترین مسئله در این وضعیت بیان واقعیت‌های کشور، صداقت با مردم و ارائه آمارهای ملموس به جامعه است. زمانی که مردم تورم بالای ۴۰ درصد را لمس می‌کنند اینکه دولتمردان تورم ۱۰ درصد را بیان کنند جز سلب اعتماد مردم نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت زیرا با جیب مردم کاملا متفاوت است.

دبیر حزب مؤتلفه در خراسان رضوی اضافه کرد: بیان صادقانه مشکلات، بهبود تعامل با مردم و پاسخگویی به ابهامات و سؤالات جامعه، از دیگر مهم‌ترین الزامات مدیریت کشور در دوران تحریم است که می‌تواند مردم را در جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا با دولت همراه کند و هدف دشمن از اعمال تحریم، که همان شکاف میان دولت و ملت و مردم و نظام است، ناکام بماند.

ترقی ابراز کرد: در نهایت به نظر می‌رسد لازم است دولت سیاست‌های تشویقی را برای جلب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور اتخاذ کند تا آنها هم برای انتقال سرمایه‌های خودشان به داخل کشور انگیزه پیدا کند و بخشی از کمبودها و کاستی‌های کشور جبران شود.

کاستن تبعات تحریم در گرو شفافیت و تقویت رابطه دولت با نخبگان است

ترقی درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص شفافیت به مثابه یک دستور اسلامی و اهمیت توجه حداکثری به این مقوله در کنار مبارزه با فساد در دوران تحریم گفت: قطعا یکی از خواسته‌های مردم شفاف‌سازی اقدامات و عملکردها و روشن شدن نقاط کور موجود در سیستم‌های نظارتی کشور است. بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب هم که بر شفافیت، جز در مسائل نظامی و امنیتی، تأکید کردند، فراهم‌کننده زمینه‌ آگاهی و اطلاع مردم و نخبگان از روند تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات دستگاه‌هاست تا بتوانند به موقع پیشنهادات خود را برای جلوگیری از ضربه‌های دشمن ارائه دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: زمانی که نخبگان جامعه اطلاعات دقیقی از مشکلات و واقعیت‌های کشور نداشته باشند و بدون مقدمه شاهد برخی تصمیمات و اجرای آنها باشند نمی‌توانند راه‌حل‌های لازم را ارائه دهند و این ممکن است موجب خسارت‌هایی به کشور شود. براین مبنا دولت در تمام زمینه‌ها به جز موارد مستثنی شده، باید هم شفافیت را در دوران تحریم در دستور کار قرار دهد و هم تعامل و ارتباط خود را با نخبگان تقویت کند و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهد تا نخبگان نیز بتوانند همراه و کمک دولت در این مسیر باشند و یک اجماع ملی را در این جنگ اقتصادی به وجود می‌آورد.

وی تأکید کرد: شفافیت در شرایط فشار و تحریم دشمن راه سوء استفاده را بر مفسدان مالی و اقتصادی را می‌بندد و نمی‌گذارد عده‌ای در این شرایط برای منفعت‌طلبی‌های شخصی، خسارات و لطمات شدید به زندگی عموم جامعه و اقتصاد کشور وارد کنند.

ظرفیت‌های مخالفت جهانی با تحریم‌های آمریکا

ترقی در خصوص ظرفیت‌های بین‌المللی پیش روی کشور برای کاستن آثار و تبعات تحریم‌ها گفت: مخالفت کشورهای مختلف دنیا با این نوع تحریم‌ها و همراهی آنها با جمهوری اسلامی ایران این زمینه را ایجاد می‌کند که در رابطه با بازاریابی برای تعاملات اقتصادی خود را محدود به چند کشور اروپایی نکنیم و ارتباط خود را با همه کشورهایی که می‌توانند دراین شرایط با ایران رابطه داشته و مخالف با سیاست‌های تحریمی امریکا هستند، گسترش دهیم.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضوی ادامه داد: از سوی دیگر از ظرفیت این همراهی جهانی، می‌توان در جهت از بین بردن نقش دلار در تعاملات اقتصادی و جایگزین کردن ارزهای ملی استفاده کرد. سومین نکته این است که با توجه به انتقاد و مخالفت اکثریت کشورها با تحریم‌های آمریکا، ایران باید تلاش کند در مجامع بین‌المللی با همراهی این کشورها روز به روز فشار سیاسی را بر آمریکا افزایش دهد تا از این طریق یک مقابله فعال جهانی با اقدامات تجاوزاکارانه آمریکا شکل بگیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |