چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 21073 21:30 1394/09/21
بررسی بنیادی جهان اقتصاد از گروه لاستیک و پلاستیک بورس: با فن‌اوری قدیمی چرخ صنعت لاستیک نمی‌چرخد

بررسی بنیادی جهان اقتصاد از گروه لاستیک و پلاستیک بورس: با فن‌اوری قدیمی چرخ صنعت لاستیک نمی‌چرخد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بررسی بنیادی جهان اقتصاد از گروه لاستیک و پلاستیک بورس: با فن‌اوری قدیمی چرخ صنعت لاستیک نمی‌چرخد

بررسی بنیادی جهان اقتصاد از گروه لاستیک و پلاستیک بورس: با فن‌اوری قدیمی چرخ صنعت لاستیک نمی‌چرخد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

۱- مقدمه

گروه لاستیک و پلاستیک شامل شرکتهای نه چندان بزرگ و مرتبط با صنایع زیر بنایی و خودرو سازی است. ۴ شرکت در این گروه به تولید لاستیک خودرو مشغول هستند و در بازار این محصول با یکدیگر رقیب محسوب می شوند این شرکت ها اغلب بعد از انقلاب تاسیس شده اند ولی شرکت صنایع لاستیکی سهند (پسهند) که به تولید نوار نقاله و قطعات لاستیکی مشغول است در دهه ۳۰ فعالیت خود را آغاز نموده است و از شرکت های قدیمی در این صنعت به حساب می آید

۲- معرفی گروه و شرکت های فعال آن

گروه لاستیک و پلاستیک یکی از گروه های کوچک از لحاظ تعداد شرکت فعال و میزان ارزش در بازار سرمایه است. ۷ شرکت در این گروه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. ارزش کل بازار این گروه با ۳٫۶۳ میلیارد برگه سهم و با قیمت متوسط ۱۳۶,۳ ریال، ۳۸۷,۱۱ میلیارد ریال است. بزرگترین شرکت موجود در این گروه گروه صنعتی بارز(پکرمان) است که که با داشتن ۱٫۶۲ میلیارد برگ سهم و ارزش ۳۳۵,۵ ریال ۴۷ درصد از کل گروه را  در اختیار دارد. بعد از آن شرکت کویر تایر(پکویر ) بیشترین ارزش را بعد از گروه صنعتی بارز (پکرمان) با ۳۳ درصد از کل گروه به خود اختصاص داده است. ولی باید توجه داشت که این دو شرکت با آنکه بیشترین ارزش این گروه را  به خود اختصاص داده اند ولی لیدر این گروه نیستند. لیدرهای این گروه دو شرکت تولیدی ایران تایر(پتایر) و پلاسکو کار سایپا(پلاسک) هستند که بیشترین حجم معاملات در این گروه را دارند. بعدا در مورد هر یک به تفضیل صحبت خواهد شد. (رجوع شود به نمودار شماره۱)

۳-سهم هر بازار در گروه

گروه لاستیک و پلاستیک فقط در بازار دوم بورس معامله می شود و تمام شرکت های این گروه در این بازار داد و ستد می شوند. ولی با توجه به بزرگی و اندازه شرکت های موجود در این گروه در مقابل شرکت های موجود در بازار دوم این گروه توان تاثیر گذاری در بازار نخواهد داشت و نمی تواند لیدر بازار دوم و بازار کل بورس باشد.(رجوع شود به نمودار شماره۲) نمودار مقایسه ای شاخص این گروه و همچنین شاخص بازار دوم و شاخص کل به خوبی نشان می دهد که این گروه وضعیت متفاوت از کل بازار داشته و همیشه در جهت بازار حرکت نکرده است و همچنین رشد ها و نزول های این گروه نیز روی کلیت بازار تاثیری چشمگیر و قابل توجه نداشته است  ( رجوع شود به نمودار شماره۳ )

۴- معرفی سهامداران

بزرگترین سهامدار این گروه شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین(تاپیکو) است که از سال ۸۱ تاسیس شده است و از سال ۹۱ وارد بازار بورس شده است و ۲۹ درصد از این گروه در اختیار این شرکت بوده و در آن سهامدارای می کند. تاپیکو با دراختیار داشتن ۳۲ شرکت مدیریتی و وابسته اصلی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع لاستیک و سلولزی، سهم قابل توجهی در تولید و اشتغال کشور دارد. و سهم قابل توجهی از بازار و شرکت های مهم بورس را در سبد خود جای داده است. نکته مهم در مورد این گروه سهامدارای سه شرکت سرمایه گذاری بزرگ در آن است که در این گروه کنار یکدیگر قرار گرفته اند از دیگر شرکت های مهم که در این گروه سهامدارای می کنند میتوان به صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت کربن ایران و شرکت سایپا اشاره کرد که در این گروه سهامدارای میکنند. (رجوع شود به نمودار شماره ۴)

۵-بررسی وضعیت مالی گروه

گروه لاستیک و پلاستیک از گروه های کوچک بازار سرمایه است. شرکت های موجود در این گروه نیز از لحاط میزان دارایی بزرگی چندانی به نسبت شرکت های دیگر بازار ندارند. وضعیت این گروه در مقایسه با شرکت هایی که تا کنون بررسی شده اند وضعیت چندان مطلوبی نمی باشد. ۳ شرکت در این گروه زیان انباشته در آخرین دوره مالی خود شناسایی کرده اند و شرکت تولیدی صنعتی درخشان تهران در حد سر به  سری سود گزارش خود را ارائه نموده است و تنها ۳ شرکت از ۷ شرکت این گروه در آخرین گزارش خود سود انباشته شناسایی کرده اند بین این سه شرکت صنایع لاستیکی پسهند که از شرکت های قدیمی ایران نیز می باشد نزدیک به ۵۰ درصد نسبت به دارایی خود سود ساخته است که نسبت مهم و ارزشمندی به حساب می آید دو شرکت گروه صنعتی بارز (پکرمان) و کویر تایر(پکویر) نیز نسبت به دارایی خود ۱۴ و ۱۸ درصد سود شناسایی کرده اند. در میان این شرکت ها ۳ شرکت گروه صنعتی بارز (پکرمان) ، کویر تایر(پکویر) و ایران تایر (پتایر) در بازار تولیدی با یکدیگر رقیب هستند شرکت ایران تایر چندان وضعیتی مناسبی را در ماه های اخیر تجربه نکرده است و وضعیت این شرکت از لحاظ مالی و استراتژیک چندان مساعد نمی باشد تلاش هایی برای فروش بخشی از دارایی های ثابت به منظور جبران بدهی ها بزرگ شده انجام شده است  که همگی بدون نتیجه مانده است ولی آنچه از وضعیت صورت های مالی این شرکت به دست می آید وضعیت نابسامان در ساخت سود ناخالص است که حتی جوابگوی هزینه های اداری و مالی خود نمی باشد حال باید دید با فرا رسیدن فصل سرما و افزایش تقاضا برای خرید لاستیک چه تغییر در روند این شرکت ایجاد خواهد شد. شایعاتی در مورد خرید تجهیزات و آغاز و شروع به کار خط تولید لاستیک های جدید به گوش می رسد که هیچیک باعث رشد قیمت سهم این شرکت در دو سال گذشته نشده است(رجوع شود به جدول شماره۲)

  ۵-۱-  وضعیت EPS  گروه

متوسط درآمد به ازاء هر سهم (EPS) در این گروه ۶۲۴ ریال است که به تناسب وزن دارایی هر یک از شرکت ها در گروه محاسبه شده اعمال می شود. در اصل در این روش میانگین گیری شرکتی که دارایی بیشتری دارد تاثیر بیشتری در میانگین ایجاد خواهد کرد و شرکتی که دارایی کمتری دارد تاثیر کمتری در میانگین متوسط EPS ایجاد خواهد کرد. در گروه لاستیک و پلاستیک بیشترین میزان EPS مربوط به شرکت گروه صنعتی بارز (پکرمان) بوده که EPS خود را ۱۰۲۴ ریال پیش بینی کرده است. لازم به ذکر است که این شرکت در ابتدای دوره EPS خود را ۱۱۷۹ ریال پیش بینی کرده بود که در دوره ۳ ماهه با تعدیل منفی ۱۴ درصدی به ۱۰۲۴ واحد کاهش داده است مقدار محقق شده برای این شرکت در دوره شش ماه ۳۴۶ ریال بوده است. کمترین میزان EPS در این گروه نیز متعلق به ۳ شرکتی بوده است که زیان انباشته داشته و میزان سود سازی مناسبی نداشته اند. در این میان شرکت ایران تایر که خیلی در این روزها بین سهامداران جذابیت پیدا کرده است با تعدیل منفی قابل توجه پیش بینی خود را از ۷۱ به ۲۶۹- تغییر داده است لازم به ذکر است که این نسبت در ابتدای دوره ۳۰۰ ریال پیش بینی شده بود. که بسیار دور از دست برای این شرکت خواهد بود .(رجوع شود به نمودار شماره۵)

۵-۲-  بررسی P/E گروه

متوسط P/E در گروه لاستیک و پلاستیک ۶٫۴  است بیشترین میزان P/E متعلق به تولیدی و صنعتی درخشان تهران (پدرخش) است به مقدار ۱۱۴ واحد که به دلیل پیش بینی ضعیف این شرکت به مقدار ۱۴ ریال است همین امر باعث شده است که میزان P/E این شرکت در این گروه افزایش قابل ملاحظه داشته است. بقیه شرکت های این گروه P/E نزدیک به یکدیگر داشته به جز پکرمان که P/E پایینی داشته و آن هم به دلیل پیش بینی خوب و کاهش قیمت در روند اصلاحی خود است. (رجوع شود به نمودار شماره۶)

۵-۳- بررسی وضعیت DPS گروه

متوسط DPS پرداختی در این گروه ۷۰۰,۱ ریال است. بیشترین میزان پرداخت سود مربوط به شرکت کویر تایر (پکویر) بوده است که ۳۵۰۰ ریال در مجمع سود پرداخت کرده است. و بعد از آن بیشترین سود نقدی را گرئه صنعتی بارز (پکرمان) با ۲۱۰۰ ریال سود پرداخت کرده است که ملبغ قابل توجهی خواهد بود شرکت های این گروه که زیان انباشته شناسایی کرده اند نیز در این گروه به سهامداران خود سودی پرداخت نکرده اند . (رجوع شود به نمودار شماره ۷)

۶- بررسی وضعیت ارزش و حجم معاملات

متوسط تعداد معاملات کل گروه در بازه یک ساله و سه ماهه به ترتیب ۳۹۹ و ۴۲۶ بار است که از این مقدار در دوره سالانه ۱۵۹ و ۹۷ بار به ترتیب برای شرکت پلاسکوکار سایپا (پلاسک) و تولیدی ایران تایر (پتایر) است که نشان دهنده علاقمندی سهامداران به این دو شرکت خواهد بود. متوسط حجم معاملات یک ساله و سه ماهه این گروه به ترتیب ۳ میلیون و ۲ میلیون برای کل گروه  است. که متوسط حجم معاملات هر شرکت ۱۳۰ هزار سهم در هر روز است. تعداد معاملات و همچنین حجم معاملات این گروه و شرکت های این گروه ناچیر است و تنها سهام پلاسک متوسط حجمی بین ۱٫۲۶ میلیون سهم در روز دارد (رجوع شود به نمودار شمار۸) قبلا در بررسی اولیه دیدم که دو شرکت گروه صنعتی بارز (پکرمان) و کویر تایر (پکویر) بیشترین ارزش این گروه را داشتند ولی به دلیل حجم معاملات دو شرکت پلاسکوکار سایپا(پلاسک) و تایر ایران( پتایر) این دو شرکت به  عنوان لیدرهای این گروه تعیین می شوند انجام معاملات بیشتر با توجه به میزان سهم کمتر باعث می شود تاثیر پزیری بیشتری در گروه داشته باشند .  (رجوع شود به نمودار شمار۸) حجم معاملات و ورود و خروج حقوقی همانگمونه که در نمودا شماره ۸ مشخص شده است چندان فروغی ندارد و میتوان گفت خیلی فعالیت چشمگیری از سهامداران این گروه دیده نمی شود متوسط ارزش معاملات روزانه در گروه لاستیک و پلاستیک در دو بازه زمانی ۱۲ ماهه و ۳ ماهه به ۵ میلیارد ریال است. مشخصا بیشترین ارزش در این گروه متعلق به دو شرکت پلاسکوکار سایپا (پلاسک) و ایران تایر (پتایر) است و بیشترین نقد شوندگی در این گروه مربوط به این دو شرکت است معمولا سهامداران به این دو سهم با توجه به نقدشوندگی مناسبی که در این گروه دارد توجه بیشتری دارند و دیگر سهم های این گروه معمولا سهامداران با استراتژی های بلند مدت استفاده می نمایند (رجوع شود به نمودار شماره ۹) شاخص گروه لاستیک و پلاستیک بعد از یک روند صعودی بلند مدت  در حال تجربه دوران اصلاحی خود است. چهار روند حرکتی در این گروه دیده می شود که به صورت کلی به  دور روند افزایشی و اصلاحی و یک روند افزایشی بزرگ و یک روند اصلاحی تقسیم بندی می شوند به نظر می رسد که شاخص این گروه در حال طی مسیر در یک سه موجی اصلاحی ABC است و هم اکنون در حال ساخت موج A است. محدوده مشخص شده مابین دو محدوده ۵۰ درصد فیبوناچی از موج قبلی و ۲۶۱ درصد فیبوناچی پروجکشن موج ۵ تایی قسمتی است که امکان حمایت در آن وجود دارد و میتواند گروه بعد از اتمام آن در مسیر موج B گام بر دارد. پس برای ورود به این گروه باید توجه داشت که هنوز شاخص این گروه در دوران اصلاحی و مخصوصا موج A قرار دارد. (موج A در اموج اصلاحی بعد از موج های افزایشی نزولی می باشد) کاهش حجم معاملات در این گروه از دلایلی است که روند نزولی شاخص گروه را تایید میکند از طرفی شرکت تایر ایران (پتایر) و پلاسکوکار سایپا (پلاسک) که لیدرهای گروه هستند هر دو از نظر مالی در وضعیت مناسبی قرار ندارند و زیان انباشته قابل توجهی شناسایی کرده اند. مخصوصا شرکت تایر ایران که برای تامین بدهی های خود اقدام به فروش عوامل خود کرده است و در این امر تا به حال ناتوان بوده است.

۸- عوامل تاثیر گذار بر گروه

[col class="jahan-author-left" tag="div" large="2" medium="2" small="6" xsmall="6"]

امیررضا اعطاسی @etasi

[/col]

این گروه با توجه به آنکه سه شرکت بزرگ لاستیک سازی در آن مشغول به فعالیت هستند می توانند در فصل های سرد سال با افزایش میزان تقاضا فروش خود را افزایش داده و به میزان فصل های دیگر با توجه به افزایش فروش باعث افزایش میزان سود آوری آنها گردد ولی وارردات لاستیک های خارجی و کیفیت نه چندان مناسب لاستیک های داخلی در مقابل لاستیک های خارجی میتواند باعث کاهش میزان فروش در این شرکت ها گردد.  از طرفی با توجه به آنکه این صنعت از فرآوردهای نفتی مشتق می شود قیمت نفت در میزان سود آوری این شرکت ها تاثیر مهمی داشته باشد. باید در نظر داشت که تحریم ها و مشکلات متعدد در صادرات باعث صدماتی به این صنعت شده است.  

۹- منابع

در تهیه این گزارش اطلاعات مربوط به گزارش های مالی از سایت کدال http://new.codal.ir/ اطلاعات مربوط به EPS  و  DPS و همچنین سهامداران عمده از سایت بورس و اوراق بهادار تهران http://www.irbourse.com/ اطلاعات مربوط به تعداد معاملات، حجم معاملات و ارزش معاملات از سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران  http://www.tsetmc.com/ استخراج شده است. [gallery size="medium" link="file" ids="21081,21082,21083,21084,21085,21074,21075,21076,21077,21078,21079,21080"]


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |