سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 24982 09:42 1394/10/30
پارس خودرو فروشی نیست

پارس خودرو فروشی نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پارس خودرو فروشی نیست

پارس خودرو فروشی نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون وزیر صنعت آب پاکی را روی دست خواستگار فرانسوی ریخت

مهدی زاهدی-اوایل مرداد ماه یکی از مدیران ارشد سایپا از مذاکراتی خبر داد که براساس آن شرکت خودروسازی رنوی فرانسه به دنبال خرید بخش عمده ای از سهام یا واحدهای تولیدی شرکت پارس خودرو است.

اگرچه سخنگوی شرکت رنو در آن زمان از اظهارنظر در این باره خودداری کرد اما مدیر شرکت پارس خودرو تاکید کرده بود: رنو در حال مذاکره برای خرید زیرساخت هایی نظیر واحدهای تولید خودروی متعلق به گروه پارس خودرو است. البته کتمان تمایل رنو برای خرید پارس خودرو دو ماه بیشتر طول نکشید و هر چه روند مذاکرات هسته ای ایران رو به پیشرفت حرکت می کرد فضای اظهارنظرهای صریح تر نیز باز می شد. مهرماه سالجاری مدیرعامل رنوپارس در جمع خبرنگاران حاضر شد و با تایید ضمنی تصمیم رنو برای خرید کامل یک شرکت ایرانی به نوعی حامل پیغام خواستگاری رسمی از سوی این خودروساز فرانسوی بود. پیمان کارگر، مدیرمنطقه خاورمیانه رنو و مدیرعامل رنوپارس در آن نشست به صراحت از فضای حاکم بر صنعت خودرو ایران انتقاد کرد و گفت که خودروسازان ایرانی نتوانسته اند به دلیل مشکلات مالی برای خرید قطعات مورد نیاز تولید ال۹۰ اقدام کنند و با توجه به اینکه داخلی‌سازی این خودرو به کندی صورت می‌گیرد، در راه تولید انبوه ال۹۰ موانع زیادی به وجود آورده است. او با بیان اینکه ما از مگاموتور عاجز شده‌ایم، گفته است که «این شرکت نه داخلی‌سازی موتور ال۹۰ را انجام داد و نه تیراژش را بالا برد، از همین رو سه ماه فرصت داده‌ایم تا اقدامات لازم را در این مورد انجام دهد. مگاموتور می‌گوید محدودیت مالی دارد، در حالی که ما نمی‌توانیم به خاطر مشکل آنها، موتور تندر را از خارج وارد کنیم؛ مگاموتور داخلی‌سازی موتور تندر را جدی نگرفته و اگر در این فرصت سه‌ماهه، بخش شمالی این شرکت را به ما نفروشند، مجبوریم محل دیگری را برای تولید این موتور در نظر بگیریم و خودمان آن را اداره کنیم.» پس از آن نیز یک عضو انجمن قطعه سازان با افشای نام شرکت مورد تمایل مدیران رنو تاکید کرد: رنو به شدت به دنبال خرید پارس خودرو است و طبق برآوردهای انجام شده، این شرکت ۱۰۰۰ ملیارد تومان می ارزد. با همه این اوصاف اما دیروز و در سومین روز از لغو تحریمهای جهانی علیه ایران، معاون وزیر صنعت در مراسمی در حضور مدیران صنعت خودروی کشور آب پاکی را روی دست مدیران خودروساز فرانسوی ریخت و صریحا اعلام کرد: "پارس خودرو فروشی نیست". به گفته محسن صالحی نیا، در صورت ایجاد شراکت میان رنو و سایپا در قالب جوئینت ونچر، یکی از زیرمجموعه های این شرکت (سایپا) شامل پارس خودرو یا بن رو در اختیار رنویی ها قرار خواهد گرفت تا آنها فعالیت دوباره خود را در آن آغاز کنند. اظهارات صالحی نیا در شرایطی است که گفته می شود سایپای کاشان نیز جزو گزینه ها برای واگذاری به رنو است، با این حال، خودروساز فرانسوی برای پارس خودرو دندان تیز کرده و قصد خرید سهام این شرکت را دارد. وی که در در مراسم رونمایی از سیستم سوخت رسانی یورو ۶ سخن می گفت با اشاره به فروش پارس خودرو به رنو گفت: این شرکت فروشی نیست اما قرار است یکی از سایتهای سایپا(بندرو یا پارس خودرو) برای تولید در اختیار رنو قرار بگیرد. معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت هم چنین از قراردادهای جدید صنعت خودرو با شرکای خارجی خبر داد. صالحی نیا بیان کرد: روز گذشته (دوشنبه) قرارداد جوینت ونچری در حوزه خودرو به امضا رسید که بسیار خوب بود. صالحی نیا با اشاره به نهایی شدن قرارداد پژو گفت: این قرارداد هفته آینده به امضا می رسد و بعد از آن قرارداد رنو هم دردست تدوین است.

ایران بازار فروش کالاهای خارجی نیست

درهمین حال رئیس سازمان گسترش نیز در این مراسم به نوعی بازار ایران را برای خارجی های متقاضی خط کشی کرد و گفت: اینجا بازار فروش کالا نیست! نوروززاده اعلام کرد: بخش خصوصی در صنایع قطعه‌سازی بلوغ خود را به اثبات رسانده و ما امیدواریم در فضای پسابرجام با ورود شرکت‌های خارجی از آن به عنوان یک فرصت برای توسعه صنعت کشور استفاده کنیم. مدیرعامل ایدرو افزود: ما باید حواسمان جمع باشد که با لغو تحریم‌ها کشور تبدیل به بازار فروش کالاهای خارجی نکنیم بلکه از فضای بوجود آمده در بازارهای بین‌المللی برای ایجاد همکاری‌های مشترک و واردات تکنولوژی استفاده کنیم. وی با اشاره به وضعیت تولید خودرو در کشور گفت: ما از سال ۹۲ به بعد دچار بحران خودرو شدیم و وزارت صنعت معدن و تجارت تمام تلاش خود را کرد که کاهش تولید را جبران کند.

هزینه آلودگی برای کشور سالانه ۱۸ میلیارد دلار است

نکته جالب توجه اینکه اگرچه موضوع اصلی مراسم مذکور که به نوعی به بحث آلودگی هوا ارتباط داشت درسایه اتفاقات خودرویی و خط و نشان کشیدن برای خارجی ها قرار گرفت اما متولیان این مراسم در سخنرانی های خود تلاش کردند، موضوع اصلی این گردهمایی را هم کمی پررنگ کنند. حمیدرضا صمدی مدیرعامل شرکت اورند پلاستیک که یکی از محصولات جدید شرکتش تحت عنوان باک‌های شش لایه در این مراسم رونمایی شد،هشدار داد: متاسفانه ۳۵ میلیون نفر در کشور درگیر آلودگی‌ها هستند و سالانه ۴۰۰۰ نفر در اثر آلودگی هوا از بین می‌روند. وی ضمن تشکر از دولت به دلیل اجرای برجام و نجات صنعت کشور از بحران ۱۲ ساله اظهار داشت: هزینه آلودگی برای کشور سالانه ۱۸ میلیارد دلار است. این در حالی است که برای رفع این معضل راهکار وجود دارد. اگر ما این راهکارها را اجرا نکنیم در مقابل نسل آینده شرمنده خواهیم بود. وی افزود: شرکت اورند وظیفه خود می‌داند که به نسل آینده بها دهد و بر همین اساس ما امروز باک‌های شش لایه که با استاندارد یورو ۴ است را افتتاح می‌کنیم.

مذاکرات جدی با سیتروئن و نیسان

مدیرعامل سایپا هم که در این مراسم حضور داشت از تلاش این شرکت برای بهبود آلودگی هوا و بهبود سیستم سوخت رسانی خودروهای تولیدی این شرکت خبر داد. با این حال مهدی جمالی هم مانند دیگر سخنرانان به بحث اتفاقات خودرویی این روزها ورود کرد. جمالی گفت: نتایج مذاکرات با شزکای خارجی تا پایان سال مشخص و اعلام رسمی می شود که البته در این بین مذاکرات با سیتروئن و نیسان بسیار جدی است. وی البته در پاسخ به سوال فروش پارس خودرو به رنو گفت: این بستگی به سیاستهای ما دارد اما سیاست اصلی ما در حال حاضر تولید و صادرات است.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |