مجله سینما و ادبیات منتشر شد

جدیدترین شماره مجله سینما و ادبیات که چند روزی است منتشر شده اختصاص دارد به سینمای آمریکا نیم ویژه نامه خود به پل  توماس اندرسون پرداخته که به او لقب بچه نابغه را داده اند. کارگردانی که در میان سینما دوستان ایرانی طرفداران زیادی دارد و فیلم «خون به پا شد» او بحث های زیادی برانگیخت. اما سینمای ایران در این شماره موضوع طبقات اجتماعی را برگزبده است، مواجه سینمای ایران با موضوع طبقات اجتماعی چگونه است، کدام طبقات بیشترین انعکاس را در دوره های مختلف سینمای ایران داشته اند و شکل ارایه این طبقاتف شخصیت هاف کنش ها و عوامل دیگر در سینمای ایران چگونه جلوه گر شده است؟

پاسخ را در میزگرد کامبوزیا پرتوی، ابوالحسن داوودی، مجید برزگر و جواد طوسی و یادداشت های عباس بهارلو، روبرت صافاریان، محسن آرزم، امیر علی نجومیان… پی بگیرید. موضوع بدیع کارکرد حواس پنج گانه در ادبیات داستانی موضوع بخش ادبی این شماره مجله است. کدام حواس بر دیگری برتری دارد و ارتباط این حواس و نقششان در پیشبرد روایت چگونه است. مخاطب با کدام یک از حواس خود به حواس داستانی پاسخ می دهد. بعد از شنیدن موسیقی ای دلنواز عطر گلی خاص در بویای تان و تصویری خاص پیش چشمتان زنده نشده است؟ پروست را به یاد بیاوریم و تکه شیرینی ای که به دهان گذاشت و… همه ماجراهاین در جست و جوی زمان از دست رفته». با این مبحث کمتر دیده شده در میزگرد دکتر عبدالرحمان نجل رحیم، سیاوش جمادی، سعید عباسپور « نویسنده کم بینا» و محمد شیروانی کارگردان پیشرو کشورمان که با هفت زن نابینا فیلم مستندی به نام «هفت فیلمبردار زن نابینا» را ساخته است و یادداشت های احمد اخوت، شاپور بهیان، منیرالدین بیروتی، ابوتراب خسرویف کوروش اسدیف محمد تقوی …آشنا شوید. پس از مناقشه های فراوان بر سر اهدای جایزه نوبل به باب دیلن این شماره مجله در دو مقاله به شان ادبی باب دیلن پرداخته است. در بخشی دیگر پویا رفویی شرحی نوشته بر شعر مسیحا می آید از ویلیام باتلر ییتس و ترجمه صالح حسینی که بسیار خواندنی است.

پرونده ویژه این مجله در مورد گوگی وا تیونگو نویسنده به نام آفریقایی است که سالهاست در فهرست نوبل ادبی جای دارد. در این بخش گفت و گوی اختصاصی مجله را با تیونگو می خوانید و همچنین داستانی از او به ترجمه مهدی غبرایی که به سی زبان دنیا نیز ترجمه شده است.

بخشی با عنوان پساوسترن های مالیخولیایی نیز دو وسترن متاخر یعنی « قتل جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل» (اندرو دامنک) و «مرد مرده» (جیم جارموش) را تحلیل می کند. فیلم های خود زندگینامه ای ژانری است که در گفت و گو با علیرضا داوودنژاد و تجربه های خانوادگی اش در فیلمسازی به بحث و بررسی گذاشته شده است. نقدهای متفاوت بر فیلم فروشنده را در این شماره سینما و ادبیات بخوانید.

نظرات شما