پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 82512 12:29 1397/03/02
مالزی، از پرطرفدارترین کشورهای جنوب شرق آسیا برای تأمین مالی جمعی

مالزی، از پرطرفدارترین کشورهای جنوب شرق آسیا برای تأمین مالی جمعی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مالزی، از پرطرفدارترین کشورهای جنوب شرق آسیا برای تأمین مالی جمعی

مالزی، از پرطرفدارترین کشورهای جنوب شرق آسیا برای تأمین مالی جمعی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) نوشت: تأمین مالی با هر هدفی که باشد، یکی از سخت ترین و دلهره آورترین پروسه های ممکن است. ایده های بزرگ بدون هر گونه راه حل های مالی که نتواند منجر به نتیجه سودمند شود در واقع اتلاف وقت و انرژی است.

بسیاری از شرکت های کارآفرین و استارتاپی با استفاده از تأمین مالی جمعی توانسته اند به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنند. تأمین مالی جمعی که در واقع جمع آوری نقدینگی از عده کثیری قلمداد می شود، در چند سال گذشته محبوبیت بسیاری را در بین جوامع اقتصادی به خصوص مالزی به عنوان یک کشور پیشرفته اقتصادی با رویکرد اسلامی باز کرده است. کمیسیون اوراق بهادار مالزی مجوز تأمین مالی جمعی را در این کشور صادر کرده است و موجب شده تا این کشور به عنوان نخستین کشور منطقه، این روند تأمین مالی را اجرایی کند. در این میان به بزرگترین سکوهای تأمین مالی جمعی در این کشور اسلامی اشاره خواهیم داشت.

۱- مای استارتر (Mystartr): این سکوی تأمین مالی جمعی در سال ۲۰۱۲ میلادی توسط لیم هوک و گو پنگ راه اندازی شد تا دریچه ای باشد برای تحقق پروژه های خلاقانه به دنیای واقعی. فعالیت عمده این سکو، تأمین مالی پروژه های سینمایی، نرم افزارهای بازی، موسیقی، طراحی و تکنولوژی است. پروژه های مزبور توسط فردی که به عنوان خالق این ایده یا پشتیبان آن محسوب می شود مطرح می شود تا تأمین مالی آن از طریق داوطلبان که سرمایه گذاران عادی هستند صورت بگیرد . ایده پردازان به صورت تمام و کامل مسئول پروژه مطرح شده خود هستد و باید هفته ها برای متقاعد کردن سرمایه گذاران برای تأمین مالی وقت بگذارند. سکوی مای استارتر تا به حال در حدود یک میلیون رینگت مالزی از ارزش پروژه ها را تأمین مالی کرده است.

۲- سکوی پیچ (Pitch Platform): این سکوی تأمین مالی توسط سام شفیعی و کاشمیندر سینگ در سال ۲۰۱۲ میلادی راه اندازی شد. این سکوی تأمین مالی یکی از معروف ترین و موفق ترین پلتفرم های تأمین مالی در جنوب آسیا است که توانسته پروژه های موفقی را به سرانجام برساند. نخستین فستیوال هند در جزیده پنانگ مالزی، فستیوال تاوائو و پروژه تبلیغاتی تی شرت های جشن هاری و مردکا در مالزی در سال ۲۰۱۴ از جمله معروف ترین و موفق ترین پروژه های این پلتفرم معاملاتی بوده است.

۳- اسکولافاند(SkolaFund): این سکوی معاملاتی توسط تنگو سیامیل و سیاکر هاشم در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد. عمده فعالیت این سکوی تأمین مالی، در زمینه ادامه تحصیل دانشجویانی است که به دلیل هزینه های سرسام آور تحصیلات عالی، از ادامه تحصیل باز می مانند. این پلتفرم با تأمین مالی و ایجاد بورسیه های تخصیلی طی ارتباط با خانواده های با درآمد بالا و متوسط، امکان ادامه تحصیل را برای این دانشجویان فراهم می کند .

۴- پیپلندر (Peoplender): این سکوی تأمین مالی توسط عده ای از فین تک ها در سال ۲۰۱۵ میلادی راه اندازی شد . مدیرعامل این مجموعه کریستین ان جی سابق بر این با سیتی بانک و موسسه CGC فعالیت همکاری داشته است و با تجربه زیادی در زمینه تأمین مالی و مسائل اقتصادی توانسته این پلتفرم را با عده ای دیگر راه اندازی کند. هدف اصلی این پلتفرم، تأمین مالی برای استارتاپ های کوچکی است که برای تحقق هدف خود نیاز به نقدینگی دارند.

۵- ای تی ای پلاس(ATA PLUS): این سکوی معاملاتی توسط آیمی ایزل نشارالدین، الین لاک من و کایری اندرو راه اندازی شده است . این سکوی معاملاتی به نام سکوی تأمین مالی جمعی آتا پلاس مشهور است . هدف اصلی این پلتفرم، حمایت از مشکلات مالی به وسیله هماهنگ کردن و ایجاد ارتباط بین سرمایه گذار و ایده پرداز مربوطه است.

یادآور می شود، تأمین مالی جمعی، یکی از جدیدترین روش‌های تأمین مالی در سطح جهان محسوب می ‌شود که بر بستر اینترنت و از طریق سکو یا پلتفرم‌های طراحی شده جهت تأمین مالی صورت می ‌پذیرد؛ به ‌طوری که هر متقاضی تأمین مالی جمعی می‌ تواند از طریق سکو یا پلتفرم طرح، ایده یا موضوع فعالیت خود را در چارچوب قوانین و مقررات تنظیم شده، اعلام کرده و با پذیرش معیارهای مشخص برای افشای اطلاعات مربوط به طرح یا ایدۀ خود، در بازۀ زمانی معین، اقدام به تأمین مالی عمومی کند.

بر اساس این گزارش، در راستای اجرای تفاهم‌نامۀ سه جانبه میان وزیران امور اقتصادی و دارایی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دستورالعمل تأمین مالی جمعی روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۷ در شورای عالی بورس به تصویب رسید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |