پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 31211 20:28 1395/02/07
بورس لندن مقصد بعدی نهنگ بازار سهام

بورس لندن مقصد بعدی نهنگ بازار سهام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بورس لندن مقصد بعدی نهنگ بازار سهام

بورس لندن مقصد بعدی نهنگ بازار سهام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بررسی آخرین وضعیت سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در بورس تهران

رضا امامی : صنایع پتروشیمی خلیج فارس اولین هلدینگ تخصصی صنعت پتروشیمی است که دارای زیرمجموعه هایی از این صنعت می باشد. از مجموع شرکت های زیرمجموعه؛ ۷ شرکت تولیدی،۲شرکت تامین کننده یولیتینی و مابقی بازرگانی و خدماتی هستند.  از مجموع ۱۵ شرکت تابعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، ۹ شرکت در صنعت شیمیایی و ۶ شرکت در سایر صنایع عمدتا خدماتی و بازرگانی فعالیت دارند. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ارزش بازاری بالغ بر ۳۴۴٫۴۱۵ میلیارد ریال جایگاه اول شرکت های بورسی را به خود اختصاص داده است.  شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بر اساس رتبه بندی شرکت ICIS، دومین شرکت بزرگ خاورمیانه و چهل و چهارمین شرکت در سطح جهان در گروه شیمیایی و پتروشیمی در سال ۳۱۴۴ بوده است. هلدینگ خلیج فارس در حال حاضر حدود ۴۵درصد صنعت پتروشیمی کشور را در اختیار دارد و محصولات این گروه در دسته محصولات پلیمری قرار می گیرد که با توجـه بـه توسـعه و پیشـرفت تکنولـوژی جـز محصـولات بسـیار اسـتراتژیک کشور و منطقه بحساب می آید. از آنجا که شرکتهای هلدینگ بصورت فرآینـدی کـار مـی کننـد و بصـورت زنجیـره وار خوراک یکدیگر را تامین می کنند؛ مدیریت قوی مجموعه می تواند هم افزایی قابل ملاحظه ای در جهـت افزایش سوداوری مجموعه ایجاد نماید . خصوصی شدن و خارج شدن شرکت از محیط دولتی، امکان افزایش رقابتی شدن مجموعه را فراهم خواهد ساخت. به عنوان نمونه پتروشیمی بندر امام، نـوری و پـارس هـر کدام در کمتر از ۷۵% ظرفیت تولید در حال فعالیت هستند که انتظار می رود با کاهش تحریم ها، بهره برداری از فاز سوم پارس جنوبی و اجرای طرح های توسـعه و بهینـه سـازی، ایـن شـرکت ها بتواننـد در ظرفیت کامل تولید نمایند. هم اکنون برخی از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مانند پتروشیمی اروند، تندگویان و خوزستان دارای زیان انباشته هستند که با افزایش نرخ ارز و همچنین اجرای طرح های توسعه پیش رو در حال حاضر انتظار می رود به زودی به سودآوری برسند.

بازرگانی پتروشیمی و استخوان در گلو

نکته جالب توجه در این شرکت ترکیب مدیریتی شرکت بازرگانی پتروشـیمی مـی باشـد . هلـدینگ خلـیج فارس با مالکیت ۴۵ درصدی سهام بازرگانی پتروشیمی، تنها ۳ کرسی از ۷ کرسـی هیـات مـدیره را در اختیار دارد. لذا با توجه به اینکه بخش اعظمی از فروش شرکت های گروه توسط این شرکت صورت می گرفته است، قیمت‌گذاری محصولات خارج از حیطه هلدینگ بوده است . از همین رو با خصوصی شدن این هلـدینگ و فروش مستقیم محصولات، امکان فروش رقابتی محصولات و حفـظ سـودآوری از ایـن طریـق فـراهم می شود. در همین ارتباط شاهین چراغی کارگزار بورس تهران در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات ناشی از معاملات هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با بازرگانی پتروشیمی ، معتقد است: در ایران وقتی شرکتی فروخته می شود گویی در مالکیت صرف خریدار درآمده است کما اینکه مشکلات امروز شرکت بازرگانی پتروشیمی با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ناشی از همین مسئله است. ریشه یابی ها نشان می دهد که علی رغم زحمات بسیار در خصوصی سازی اما در حوزه بررسی اهلیت ها هیچ اقدام شفافی صورت نمی گیرد. وی افزود: بعد از واگذاری ۵ درصدی سهام شرکت دولتی در بورس باعث شده که شرکت در عمل متعلق به مدیران شود نه بخش خصوصی و  با برچسب خصوصی سازی خود را از زیر نظارت های بالا دستی خارج کرده است. چراغی تاکید کرد: دولت می بایست پیش از واگذاری ها شرایط انتقالی ایجاد می کرد و به این سوال پاسخ می داد که چه کسانی باید صاحبان پتوشیمی باشند. در حوزه پتروشیمی بدترین خصوصی سازی ها انجام شده است. در حوزه پتروشیمی راس امور که متعلق به فروش محصولات است به اشخاصی داده شده که اصلا تخصصی در این زمینه ندارند.

از طلب‌های وصول نشده تا سوزاندن ثروت ملی

در حال حاضر اختلاف شدید بین شرکت بازرگانی پتروشیمی و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان ثروت های کشور در حالی در گرفته است که به دلیل عدم تسویه مطالبات منجر به سوخته شدن منابع کشور شده است. شرکت‌ها مسسولیت‌های اجتماعی در قبال کل مردم ایران دارند و برند‌های شناخته شده هستند اما متاسفانه درگیری مدیریتی،  هر دو شرکت را دچار مشکل کرده است. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که با ارزش روز بیش از ۲۶٫۴ هزار میلیارد تومانی ، بزرگترین شرکت بورسی از لحاظ ارزش روز بازار سهام به شمار می‌رود ، اولین سود سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۹۵ را با ۱۲ درصد کاهش نسبت به سال مالی گذشته ۱۸۳۹ ریال پیش بینی کرده است. براساس این گزارش، این شرکت در مجمع فوق العاده آبان ۹۴ اقدام به افزایش سرمایه ۱۰۱ درصدی از محل سود انباشته از ۲ هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان به ۵ هزار میلیارد تومان کرد و طی عملکرد دوره ۶ ماهه از سود پیش بینی شده تنها ۷۵ ریال معادل ۴ درصد را پوشش داده که ناشی از ماهیت این هلدینگ بزرگ و لزوم دریافت سود از شرکت های زیر مجموعه بعد از برگزاری مجامع سالانه است. همانطور که عنوان شد ؛ هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس سرمایه خود را از مبلغ حدوداً ۲۴۸۰ میلیارد تومان به ۵۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داده که پیشتر، این افزایش سرمایه حدوداً ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته از سوی هیئت‌مدیره شرکت به مجمع اخیر سهامداران پیشنهاد شد. سال مالی این شرکت منتهی به ۳۱ خرداد ماه هر سال است. این شرکت در سال مالی گذشته به‌ازای هر سهم ۱۴۰ تومان سود محقق کرد که ۱۰۰ تومان آن را در مجمع مهر ماه ۹۴ سهامداران جهت تقسیم تصویب کرد.  نکته جالب اینکه افزایش سرمایه اخیر هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ، ارتباطی به تقسیم سود در مجمع ۹۴ آن نداشت چراکه انباشته‌های قبلی این شرکت برای افزایش سرمایه کفایت کرد.

۲ هدف اساسی از افزایش سرمایه

افزایش سرمایه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در راستای ۲ هدف اساسی صورت گرفت: جبران مخارج سرمایه‌گذاری بین‌شرکتی (Intercorporate Investment) انجام‌شده جهت خرید افزون بر ۴۸درصد از سهام پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) و همچنین جبران مخارج سرمایه‌گذاری (CapEx) در طرح کود شیمیایی هرمز (۱۰۷۲ هزار تنی اوره واقع در فاز ۲ عسلویه، تماماً متعلق به شرکت پتروشیمی بین‌الملل و در مالکیت ۱۰۰ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس فارس، با احتمال بهره‌برداری از ابتدای دوره مالی ۱۳۹۸). این افزایش سرمایه هر چند از روی ناچاری بوده اما خلاف رویه مرسوم  برای جبران کمبود نقدینگی و تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز است. همزمان با اجرای توافق برجام به تازگی شرکت ایتالیائی تکنی مونت که در زمینه مهندسی، طراحی و ساخت پالایشگاه و پتروشیمی فعالیت دارد، طی یادداشت تفاهم نامه ای با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نسبت به همکاری های مشترک با این هلدینگ ابزار تمایل کرده است. «FOLGIEO» مدیر شرکت تکنی مونت ایتالیا محورهای مورد توافق با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را در بخش های؛ فاینانس، تأمین تجهیزات و قطعات مهم مورد نیاز مجتمع ها و طرح ها، رفع موانع فرآیندی در شرکت های تولیدی و پوشش مناسب ظرفیت های تولید بیان کرده و ارزش قرارداد پیش بینی شده در چارچوب این یادداشت تفاهم را مبلغ یک میلیارد یورو عنوان کرده است . شرکت هلدینگ خلیج فارس به عنوان محور توسعه صنعت پتروشیمی ایران با بیش از ۱۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری بیشترین سهم را در طرح های توسعه ای این صنعت دارا است. هم اکنون در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ۶.۲میلیارد یورو طرح توسعه در حال اجرا است و ۵ میلیارد دلار طرح نیز در مرحله مطالعه نهایی قرار دارد و این در حالی است که ۴ میلیارد یورو نیز از سوی هلدینگ خلیج فارس برای فعالیت های مهندسی اختصاص یافته است. بر اساس این گزارش ؛ در سال مالی منتهی به ۳۱/۰۳/۱۳۹۴، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، علی‌رغم افت شدید قیمت‌های جهانی مواد پتروشیمی که عمدتاً ناشی از کاهش جهانی قیمت نفت بوده است، توانست با ظرفیت بالغ بر ۲۴٫۵ میلیون تن (و تولید واقعی ۱۸٫۴ میلیون تن) انواع محصولات پتروشیمی، سهم ۴۲ درصدی از کل تولید محصولات پتروشیمی کشور را به خود اختصاص دهد. بسیاری از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس آمادگی عرضه در بازار سرمایه را دارا و منتظر بهبود اوضاع بازار برای عرضه اولیه عمومی هستند. همچنین شرکت علاقه مند به عرضه سهام خود در بازارهای خارجی از جمله بورس لندن است که می بایست به استانداردهای آن دست یابد. شرکت هلدینگ خلیج فارس به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی بوده و طی جلساتی که با مدیران بانکهای بزرگ جهان از جمله Deutsche Bank ،HSBC و سایر نهادهای مالی بین المللی انجام پذیرفته است به احتمال زیاد از سه ماهه دوم سال۲۰۱۶ میلادی شاهد راه اندازی مجدد فایننس خواهیم بود. به‌نظر می‌رسد با ورود سرمایه‌های خارجی برای تأمین مالی پروژه‌های پالایش گاز بیدبلند ۲، پتروشیمی هنگام، پتروشیمی هرمز و طرح‌های توسعه‌ای متوقف‌شده در پتروشیمی‌های فعلی، سودآوری این شرکت افزایش یافته و همچنین با عرضه بخشی از سهام شرکت‌های زیرمجموعه، شفافیت این شرکت و اقبال بازار نسبت به سهام آن افزایش یابد.

صنعت یوتیلیتی برگ برنده پتروشیمی ها

اگر بخواهیم در هر جای دنیا از صنعتی کم ریسک با درصد پرداخت سود بالا نام ببریم مطمئنا یکی از اولین گزینه ها شرکت های حاضر در صنعت یوتیلیتی خواهد بود. تولیدات این شرکت ها کاملا مطابق با نیاز مشتری ها می باشد و از حاشیه سود مناسبی نیز برخوردار می باشد. با توجه به رفع تحریم ها و افزایش سرعت توسعه ی صنعت پتروشیمی همگام با صنعت نفت یکی از پتانسیل های شرکت های یوتیلیتی تامین نیاز واحدهای جدید می باشد. با توجه به وجود طرح های توسعه ی فراوان در منطقه ی بندر امام خمینی و بندر ماهشهر در آینده ای نه چندان دور، می توان تولید و فروش با حداکثر ظرفیت را برای شرکت تصور نمود. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از دو شرکت پتروشیمی مبین و فجر در زمینه تولید یوتیلیتی در شرکت های تایعه خود بهره می برد.

گاو شیرده یوتیلیتی ها

شرکت پتروشیمی مبین در گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال ۱۳۹۴ براساس عملکرد ۶ ماهه، سود هر سهم سال ۹۴ را با ۵ درصد افزایش، ۷۰۴ ریال اعلام کرد که در عملکرد ۶ ماهه توانسته  ۵۰درصد آن را پوشش دهد. در بخش تولید طی عملکرد  ۶ ماهه ، شرکت پتروشیمی مبین توانسته است ۵۰درصد از مقدار کل تولید محصولات پیش‌بینی‌شده را پوشش دهد. بنابر شفاف‌سازی شرکت پتروشیمی مبین، کاهش مقداری تولید برخی از محصولات نسبت به پیش‌بینی اولیه، به‌دلیل تأخیر در بهره‌برداری به‌موقعِ برخی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های مصرف‌کننده بوده است و لذا در فرآیند تولید شرکت پتروشیمی مبین مشکلی وجود ندارد. همچنین در بخش فروش، شرکت در ۶ ماهه گذشته عملکرد مناسبی داشته و توانسته است ۵۱% از مقدار کل و همچنین ۵۰% از مبلغ فروش پیش‌بینی‌شده را محقق سازد. صرف‌نظر از فروش گاز ارسالی به مجتمع‌های پتروشیمی منطقه توسط مبین (که به صورت حق‌العمل‌کاری صورت می‌گیرد)، سه محصول اکسیژن، برق و بخار به‌ترتیب مهم‌ترین محصولات شرکت به لحاظ مبلغ فروش محسوب می‌شوند. شرکت در عملکرد ۶ ماهه خود، توانسته است محصولات مذکور را، از لحاظ مقدار فروش به ترتیب ۵۱%، ۴۹% و ۵۳% و از لحاظ مبلغ فروش به ترتیب ۴۹%، ۴۶% و ۴۹% از بودجه کل سال پوشش دهد. افزایش نرخ فروش محصولات در عملکرد ۳ ماهه دوم نسبت به ۳ ماهه اول، به‌دلیل رشد نرخ دلار مبادله‌ای بوده است. به‌همین دلیل، شرکت در بودجه جدید خود نیز نرخ فروش محصولات را افزایش داده است. لازم به توضیح است که در قراردادهای منعقدشده فیمابین شرکت پتروشیمی مبین و مشتریان، نرخ فروش محصولات به صورت دلاری است که تسعیر آن به ریال با نرخ رسمی بانک مرکزی (دلار مبادله‌ای) صورت می‌گیرد و کل مبلغ فروش به صورت تماماً ریالی از مشتریان دریافت می‌گردد. شرکت پتروشیمی مبین، از گاز متان تنها به عنوان سوخت مصرفی مجتمع استفاده می‌کند. لذا تغییرات احتمالی در نرخ گاز خوراک مصرفی مجتمع‌های پتروشیمی منطقه، تأثیری بر سودآوری شرکت پتروشیمی مبین ندارد و از این بابت ریسکی متوجه شرکت نیست. یادآور می‌شود بر اساس بودجه ۹۴ شرکت، نرخ گاز سوخت مصرفی، ۱٫۳۲۰ ریال به ازای هر استاندارد متر مکعب پیش‌بینی شده است. با توجه به عملکرد ۶ ماهه شرکت پتروشیمی مبین، به نظر می‌رسد شرکت در پوشش بودجه عملکرد سال ۱۳۹۴ و دست‌یابی به سود ۷۰۴ ریالی به ازای هر سهم مشکلی نداشته باشد. تک‌نرخی‌شدن نرخ دلار در کشور (افزایش آن) و همچنین به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های پتروشیمی منطقه پارس جنوبی (عسلویه) از جمله فاز ۳ پتروشیمی پردیس و به‌تبع آن افزایش تقاضا برای خدمات جانبی (یوتیلیتی) از جانب آنها، از پتانسیل‌های افزایش سودآوری شرکت پتروشیمی مبین در سال‌های آتی محسوب می‌شود.

پتروشیمی فجر مروارید هلدینگ خلیج فارس

شرکت پتروشیمی فجر نیز از دیگر شرکت های تایعه هلدینگ خلیج فارس است که در سال ۷۷ به صورت سهامی خاص تاسیس شد و از سال ۷۸ فعالیت خود رو شروع کرد. شرکت در سال ۹۴ به شرکت سهامی عام تبدیل و در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در حال حاضر شرکت پتروشیمی فجر جز واحدهای تجاری فرعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس می باشد. مرکز اصلی شرکت منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بندر امام خمینی واقع شده است . شرکت پتروشیمی فجر با هدف تامین یوتیلیتی مورد نیازشرکتهای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی واقع در بندر امام درسایت ۴ تاسیس شد و به عنوان اولین شرکت یوتیلیتی متمرکز در کشور در سال ۱۳۸۱ به بهره برداری رسید، با گسترش شرکت ها و افزایش اجرای طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سایت ۲ و ۳ ، شرکت پتروشیمی فجر به منظور تامین یوتیلیتی طرح های جدید اقدام به اجرای طرح توسعه فجر در سایت ۲ نمود. موضوع فعالیت شرکت ، سرمایه گذاری در احداث ، راه اندازی ، بهره برداری کارخانجات صنعتی ، توسعه ، نوسازی، تعمیرات و نگه داشت ، تحقیقات ،آزمایشات ، پژوهش ، بسته بندی وغیره به منظور تولید ، بازاریابی ، فروش ، صدور محصوالت پتروشیمی ، ذخیره ، واردات و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی و پتروشیمیایی ، فرآورده های فرعی ، مشتقات نفتی به مواد اولیه صنایع پایین دستی و غیره و انجام کلیه فعالیت های تولیدی ، صنعتی ، فنی و مهندسی و بازرگانی که بطور مستقیم و یا غیرمستقیم مربوط به عملیات مذکور می باشد. با رعایت قوانین و مقررات مربوطه می باشد. فعالیت اصلی شرکت طی دوره مالی مورد گزارش تولید و توزیع یوتیلیتی ) برق ، بخار، انواع آبهای صنعتی ، آشامیدنی و ... ( در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی می باشد. مهم ترین محصولات این شرکت بخار و برق می باشد . در نتیجه تغییرات قیمتی این دو محصول بیشترین تاثیر را بر سود شرکت خواهد داشت. جهت پیش بینی نرخ کارشناسی محصولات برای ۳ ماهه ی باقی مانده سال از نرخ های محقق شده ۳ ماهه سوم سال استفاده شده است . مقدار فروش نیز بدون تغییر همانند بودجه شرکت در نظر گرفته شده است که در نتیجه سود هر سهم به میزان ۲۰۸ ریال افزایش یافته است . از مهم ترین نکات شرکت پتروشیمی فجر ظرفیت های خالی آن می باشد، پتروشیمی فجر در بخش برق ۵۵ درصد ظرفیت خالی دارد و در بخش های بخار ، آرگون و ازت هر کدام به ترتیب ۵۰ ، ۶۲ و ۴۰ درصد ظرفیت خالی دارد طوری که با رفع تحریم ها ظرفیت های خالی مورد استفاده قرار می گیرد و سود آوری شرکت تا ۴۰ درصد افزایش می یابد. همچنین در مورد مشتریان شرکت، قرار داد های پتروشیمی فجر ۲۵ سااله است و مشتریان ثابت دارند و از این بابت ریسکی شرکت را تهدید نمی کند . قیمت محصولات شرکت تحت تاثیر ۴ متغیر قرار دارد ، قیمت سوخت گاز ، آب خام ، نرخ تورم و نرخ تسعیر ارز که از طریق فرمولی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی در اختیار آن ها قرار می دهد مورد محاسبه قرار می گیرد. شرکت پتروشیمی فجر به منظور تولید و توزیع سرویس های جانبی شامل برق، بخار، اکسیژن، نیتروژن، آرگن، هوای فشرده، آبهای صنعتی و تصفیه پسآبهای صنعتی، در سایتهای ۲ و ۴ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر واقع در شمال غربی خلیج فارس قرار گرفته است. اولین راه اندازی سرویس های جانبی در پائیز ۱۳۱۱ شروع شد و تا زمستان سال ۱۳۱۲ تمام واحدهای یوتیلیتی در سرویس قرار گرفت. در ناحیه یک ۷۶۱ میلیون دالر سرمایهگذاری ارزی و ۲۲۲۵۳ میلیارد ریال هزینه انجام شده است و در ناحیه ۲ نیز حجم سرمایه گذاری این شرکت معادل ۳۳۴ میلیون یورو و ۴۲۳۷۳ میلیارد ریال بوده است. مجتمع پتروشیمی فجر و واحد پسآب شماره یک در سایت ۴، طرح توسعه فاز ۲ و واحد پسآب شماره ۲ نیز در سایت ۲ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی احداث شد. مساحت کلی شرکت پتروشیمی فجر ۵۳ هکتار است که در ناحیه یک حدود ۳۳ هکتار و در ناحیه دو حدود ۴۳ هکتار مجموعاً فضا صرف احداث واحدهای تولیدی شده است. مشتریان عمده پتروشیمی فجر عبارتند از شرکتهای پتروشیمی امیرکبیر، بوعلی سینا، شهید تندگویان، خوزستان، فنآوران، مارون، اروند، کارون، شیمی بافت، نویدزرشیمی، غدیر و شهید رسولی. در حال حاضر ۵۵درصد از ظرفیت برق پتروشیمی فجر خالی می باشد و با راه اندازی طرح های منطقه این مقدار ظرفیت خالی می تواند به راحتی تکمیل شود و حتی راه برای افزایش ظرفیت و طرح توسعه باز خواهد شد. همچنین با توجه به تخفیفات مالیاتی در نظر گرفته شده و وجود نیروی کار فراوان و ارزان و دسترسی مناسب به منابع سوخت و خوراک می توان تسریع ساخت واحدهای جدید در منطقه را پیش بینی نمود. عمده تجهیزات این شرکت با تکنولوژی اروپایی به خصوص از کشور اتریش می باشد و واردکننده این تجهیزات نیز شرکت زلال می باشد. شرکت پتروشیمی فجر مشمول ماده ١٣٢ قانون مالیات می باشد و تا سال ١٣٩٣ از معافیت مالیاتی ١٠ ساله برخوردار بوده است ولی با عنایت به راه اندازی فاز دوم پیش بینی می شود برای این فاز مجددا معافیت مالیاتی برقرار شود، در صورت اخذ موافقت به مدت ۴ سال برای ناحیه دوم از ٩۴ تا ٩٨ معافیت ٨٠% مالیاتی خواهند داشت. شرکت در بودجه معافیت مالیاتی را پیش بینی نکرده است و احتمال تعدیل مثبت ۵٠ میلیارد تومانی (٢٠ تومان به ازای هر سهم) از این محل می رود. با توجه به شناوری بالای ٣٠% این شرکت ازین محل نیز از معافیت مالیاتی بهره مند خواهد شد. عملیات مربوط به فاز دوم شرکت در سال ٨۶ با توجه به طرح های جدید منطقه آغاز شده و در سال ٩٠ نیز تکمیل گردیده است . به دلیل مسائل تحریم ها سرمایه گذاری بر روی طرح های جدید انجام نشده است؛ به تازگی عملیات فنس کشی برای احداث شرکت های پتروشیمی در حال صورت گرفتن است و شرکت های مختلف اقدام به دریافت لیست قیمت از شرکت کرده اند. با توجه به اینکه شرکت توانایی ارسال برق به شبکه ی برق کشور را دارد ولی به دلیل عدم پرداخت وجوه تنها در مواقع کمبود برق اقدام به عرضه ی برق می نماید. شرکت در خصوص ظرفیت های خالی خود منابعی را پیش بینی کرده که به دلیل قدیمی بودن تجهیزات یوتیلیتی پتروشیمی رازی احتمال خرید این پتروشیمی از پتروشیمی فجر افزایش خواهدیافت و با توجه به طرح توسعه پتروشیمی بندرامام و نیاز بیشتر به یوتیلیتی و عدم تامین نیاز از یوتیلیتی  داخلی خود شرکت، خرید این شرکت نیز افزایش خواهد یافت. با راه اندازی پالایشگاه گاز بید بلند٢ در سال ٩٧ نیز ظرفیت خالی برق شرکت تکمیل خواهد شد. در حال حاضر نیز مذاکرات با یک شرکت فولادی برای فروش برق در حال انجام است و در صورت انعقاد قرارداد نیز ظرفیت خالی برق تکمیل خواهد شد. شرکت های پتروشیمی زیر در صف احداث قرار گرفته اند و در صورت احداث ؛شرکت قادر به تامین یوتیلیتی این واحدها خواهد بود: کیمیا صنعت شرق، ‌فولاد پارس، هگزان رامشیر،‌متانول فناوران، پترو آریا کارون،‌بید بلند٢. همچنین برای تکمیل ظرفیت فروش برنامه هایی در حال انجام است که شامل  قرارداد فروش برق جهت فروش ٣٠٠ مگاوات برق با یکی از شرکت های فولادی، این بخش ظرفیت خالی شرکت را تکمیل می کند. ارسال و فروش برق به عراق و تولید آب معدنی نیز از دیگر برنامه های توسعه ای پتروشیمی فجر است. مطابق گزارش توجیهی طرح این شرکت ، به مقدار ٢٠ متر مکعب در ساعت معادل ١٠% از ظرفیت مازاد که معادل سالیانه ١٢٠ میلیون بطری ١.۵ لیتری آب معدنی می باشد،‌ فروش تخمینی این آب ٧٧ میلیارد تومان در سال می باشد. این پروژه در سال ٩۵ یا ٩۶ راه اندازی خواهد شد. پروژه Ro Reject که در این پروژه آب های دور ریز جمع آوری و ٧۵% از این آب به چرخه تصفیه بر میگردند و ١۵ میلیون مترمکعب معادل ٧.۵ میلیارد تومان صرفه جویی خواهد شد. انتقال ٢٠٠٠ مترمکعب آب به پتروشیمی بندرامام که تا سال آتی بهره برداری خواهد شد و اثرات سود آوری ۴۴ تومانی به ازای هر سهم خواهد داشت. ٨٠% از مشتری های پتروشیمی فجر ناحیه یک هستند و این ناحیه با ظرفیت ٧۵% فعالیت می کند. در ناحیه دوم نیز ظرفیت شرکت به اندازه ناحیه١ می باشد. ظرفیت خالی برق در این ناحیه ۵٠% و بخار ۶٢% و . . . در صورت تکمیل ظرفیت شرکت، سودآوری ۴٠% افزایش خواهد یافت و اگر این ظرفیت به طرح های داخلی هلدینگ اختصاص داده شود افزایش سودآوری به ٢٠% محدود خواهد بود. این شرکت بالاترین Level ولتاژ برق را در ایران و دومین رتبه را در دنیا دارد (پست ۴٠٠ کیلو ولت) این پست به شبکه برق سراسری متصل است و در سال ٩٣ فروش برق به شبکه سراسری نیز صورت گرفته است. تجهیزات ارسال برق کاملا فراهم است. ١٨ شرکت جدید در منطقه تاسیس خواهند شد و فعلا فنس کشی شده اند. ۵٨% از درآمد شرکت از فروش برق است و در این بخش ۵۵% ظرفیت خالی ناحیه دوم وجود دارد. وجه التزام شرکت با نرخ ٢%+١٠ می باشد و این مسئله در حال پیگیری است و به زودی حل خواهد شد و هلدینگ خلیج فارس بخش عمده ای از آن را پرداخت کرده است. براساس صورت های مالی ٩ ماهه منتهی به ٣٠/٠٩/٩۴ کل دارایی های شرکت با افزایش ١۵ درصدی نسبت به سال گذشته مبلغ ٢۶,٩٧٣ میلیارد ریال گزارش شده است که ۵٣ درصد از آن به صورت دارایی جاری می باشد. مهترین اقلام در دارایی جاری نیز شامل ٢۵درصد کل دارایی مربوط به طلب از شرکت های گروه و شرکت های وابسته و ١۶ درصد آن نیز حساب ها و اسناد دریافتی تجاری می باشد. قابل ذکر است که طلب از شرکت های گروه و شرکت های وابسته با افزایش ١٣٣ درصدی نسبت به سال ٩٣ گزارش شده است. نسبت بدهی به دارایی شرکت نیز ٧۴ درصد می باشد. کل بدهی شرکت مبلغ ٢٣,٠٠٩ میلیارد ریال که ۵۴ درصد آن را بدهی های جاری تشکیل داده است. تسهیلات مالی دریافتی کوتاه مدت به مبلغ ١,٩٧۵ میلیارد ریال و تسهیلات بلند مدت به مبلغ ۴,۴٩٩میلیارد ریال که جمعا ٣۴ درصد بدهی های شرکت را شامل می شود. مابقی اقلام بدهی عمدتا مربوط به حساب ها و اسنا د پرداختنی کوتاه مدت  و بلندت می باشد. در بخش حقوق صاحبان سهام شرکت نیز ٩ ماهه مبلغ ۵,٢٧۵ میلیارد ریال (٢,١١٠ ریال به ازای هر سهم ) سود انباشته گزارش شده است.  قابل ذکر است که حسابرس در خصوص گزارش ۶ ماهه شرکت اظهار نظر مشروط داشته است. این اظهار نظر به علت وضعیت اسناد دریافتنی و پرداختنی شرکت می باشد. بر اساس اطلاعات نه ماهه منتهی ٣٠/٩/٩۴ از تسهیلات مالی شرکت، مبلغ ۵,٩٨٨ میلیارد ریال به صورت ارزی دریافت گردیده است که جزئیات آن به شرح زیر می باشد: تسهیلات از بانک تجارت به مبلغ ۶٩ میلیون فرانک و ٣٧ میلیون یورو می باشد که این قرارداد مربوط به فاینانس نیروگاه ناحیه ١ می باشد. مقرر شده است این اقساط طی ۶٠ قسط پرداخت شود و همچنین بابت سود و خسارت ریالی تسهیلات معوق ماهیانه مبلغ ٧،١١٠ میلیون ریال طی ۶٠ قسط مساوی پرداخت گردد که تا پایان آذر ماه ٩۴ کلیه اقساط ریالی پرداخت گردیده است. تسهلات بانک سوسیته جنرال به مبلغ ٨٣ میلیون یورو می باشد که ماننده آن تا پایان آذرماه مبلغ ١٨ میلیون یورو می باشد. تسهیلات از بانک ملت مجموعا به مبلغ ٢۴٨ میلیون یورو می باشد. مانده ی این مبلغ تا پایان آذرماه ١٢٩ میلیون یورومی باشد. با توجه به تسهیلات ارزی شرکت هرگونه تغییر در نرخ ارز بر سود شرکت اثرات قابل توجهی خواهد داشت. باقی تسهیلات شرکت به صورت ریالی می باشد.

سرمایه گذاری :

شرکت تعداد ۱۴ میلیون سهم، معادل ٠.٠۵۶% سهام شرکت هلدینگ خلیج فارس را به عنوان سرمایه گذاری های خود گزارش داده است. شرکت برای سال ٩۴، رقم ٧٠٠ میلیون تومان درآمد حاصل از سرمایه گذاری در شرکت هلدینگ خلیج فارس پیش بینی نموده که ٩ ماهه کل این مبلغ را محقق نموده است. براساس صورت سود و زیان شرکت، سود هر سهم ٩ ماهه مبلغ ١,٨٣٢ ریال که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ٢ درصد افزایش داشته و همچنین ٧٠ درصد پیش بینی سال ٩۴ را پوشش داده است. شرکتهای مارون ، اروند، امیرکبیر، تندگویان، فن آوران  و بوعلی به ترتیب از مشتریان اصلی شرکت می باشند. در فروش برق که حدود ۴۷ درصد بهای فروش را در سال ۹۳ تشکیل داده است  مشتریان آن به ترتیب ۲۷% اروند ، ۲۳% مارون، ۱۲% امیرکبیر، ۹% تندگویان، ۵% مدیریت شبکه برق ، ۵% بوعلی و سایر می باشند. در فروش بخار که حدود ۲۱ درصد بهای فروش را در سال ۹۳ تشکیل داده است مشتریان اصلی ۳۹% امیرکبیر، ۲۴% فن آوران ، ۹ % اروند ، ۹% بوعلی ، ۸% تندگویان ، ۶% کارون و سایر می باشند. در فروش انواع آب که حدود .۱۲۱ درصد بهای فروش را در سال ۹۳ تشکیل داده است مشتریان اصلی ۳۱% مارون، ۱۶٫۸% تندگویان ، ۱۳ % اروند ، ۱۰٫۴% امیرکبیر ، ۷% بوعلی ، ۶٫۸ درصد فن آوران و سایر می باشند. پتروشیمی فجر در سال ۷۷ در اداره ثبت شرکت های تهران تاسیس و از ابتدای سال ۷۸ با تامین یوتیلیتی بموقع برای همه فعالیت خود رو شروع و از سال ۸۲ به عنوان اولین مجتمع تولیدی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بندر امام به بهره برداری رسیده و اقدام به ارسال یوتیلیتی به طرح های منطقه نموده است . در مورد سهامدارن شرکت , شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ سهم دارای مالکیت ۷۰ درصد و سهام عدالت با ۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ سهم مالک ۳۰ درصد از پتروشمی فجر می باشند.

تفاوت شرکت پتروشیمی فجر  با پتروشیمی مبین

در خصوص تفاوت این شرکت پتروشیمی فجر  با پتروشیمی مبین باید دانست که شرکت مبین از آب دریا تغذیه می شود و آب مصرفی شرکت فجر نیز از رودخانه تامین می شود و ظرفیت خالی فجر بیشتر است. علت افت سود در سال ٩١ تسعیر ارز می باشد، این شرکت ۶٠٠ میلیون دلار به ملی پتروشیمی بدهکار بوده است و از تاریخ ١/٧/٩١ نرخ دلار از ١٢٠٠ به ٢۴۵٠ افزایش پیدا کرده است. بدهی ارزی ٢٨۵ میلیون دلار به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است. در مورد قیمت گذاری رویه ی قیمت گذاری این شرکت به این ترتیب است که اگر در پایان سال تغییر نرخ بالای ١٠% در قیمت ارز داشته باشد از شرکت ملی پتروشیمی قیمت جدید دریافت می شود و این موضوع در پتروشیمی مبین به صورت ماهانه صورت می گیرد. عمده ی ظرفیت خالی منطقه به علت کاهش تولید نفت و به تبع آن افت تولید میعانات همراه و مشتقات می باشد و با افزایش تولید نفت خوراک مجتمع های پتروشیمی تامین خواهد شد و افزایش ظرفیت در این شرکت ها قابل پیش بینی خواهد بود. علت عدم رغبت پتروشیمی ها به تاسیس یوتیلیتی تعداد بالای محصولات و مکمل بودن زنجیره ی تولید این واحدهاست برای مثال برای واحد بخار نیاز به آب و تصفیه و . . . است. همچنین احداث این بخش هزینه ی سنگینی دارند. قابل توجه هست که پتروشیمی دماوند (یوتیلیتی) با توجه به اینکه دولت شرایط جذابی گذاشته است به فروش نرفته است. مطابق قانون، سهام عدالت از ابتدای سال ٨۵ مهلتی ١٠ ساله داشته است که پایان سال ٩۴ این مهلت تمام خواهد شد و در پایان سال ٩۵ در خصوص این نوع از سهام تصمیم گیری خواهد شد و طبق گفته نماینده سهام عدالت این سهام در آن زمان قابلیت آزادسازی خواهد داشت و احتمالا در غالب ETF خواهد بود. پالایشگاه گازی بیدبلند در صورتی که در سال ٩٧ راه اندازی شود با خرید برق از پتروشیمی فجر سالیانه ١٠٠ میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد داشت. تقسیم سود احتمالی پتروشیمی فجر بالای ٨٠% خواهد بود. پست ١٣٢ کیلو وات شرکت در مراحل انتهایی انجام کار است و این پست برای شرکت های جدید پیش بینی گردیده است. امسال تابستان برقی از سمت فجر به علت مطالبات قبلی از وزارت نیرو به شبکه تزریق نشد.

نتیچه گیری:

در ایران سه شرکت پتروشیمی مبین، پتروشیمی فجر و پتروشیمی دماوند با موضوع سرویس های جانبی یوتیلیتی در بخش پتروشیمی مشغول به فعالیت اند. شرکت پتروشیمی مبین  به عنوان مجری طرح یوتیلیتی مشغول به فعالیت است. مواد اولیه مصرفی مجتمع پتروشیمی مبین شامل آب و گاز طبیعی و برخی مواد شیمیایی و کاتالیستها است. آب مصرفی به میزان ۳۱۲ هزارمتر مکعب در ساعت از دریا برداشت میشود و گاز طبیعی نیز به میزان یک میلیون مترمکعب در ساعت از شرکت گاز استان بوشهر دریافت می شود.

شرکت پتروشیمی مبین

پتروشیمی مبین از بزرگترین شرکتهای ارائه دهنده سرویسهای جانبی دنیا است که برق، بخار، انواع آب صنعتی، هوای سرویس، اکسیژن و نیتروژن، ابزار دقیق و جمعآوری پسآب را ارایه میدهد و دریافت کننده یک میلیون متر مکعب گاز در ساعت و توزیع کننده آن در منطقه است و هماکنون ۷۶ درصد از بازار یوتیلیتی کشور را در اختیار دارد. این شرکت با ۱۲۴۶۱ نفر نیروی انسانی ) شامل ۳۷۱ نفر رسمی، ۲۶۲ قراردادی و ۱۴۱ پیمانکاری( دارای ۱۱ مشتری عمده با قرارداد ۲۷ ساله ) از سال ۱۳۱۶(مانند پتروشیمی های نوری، پارس، جم، آریا ساسول، زاگرس، پردیس،کاویان، مروارید و مهر است. مهم ترین برنامه های آینده شرکت شامل طراحی و نصب بویلر ۳۷۳ تنی در ساعت (بهره برداری در ۳۳ ماه آینده)، توسعه واحد تولید آب بدون املاح، توسعه تصفیه پسآب برای افزایش ظرفیت راه اندازی واحد تولید آب آشامیدنی از اواخر امسال با بهای تمام شده حدوداً ۵ تومانی هر لیترو فروش وصادرات آن به کشورهای منطقه، ایجاد ظرفیت و اجرای خطوط انتقال سرویسهای جانبی است. فعالیت اصلی شرکت پتروشیمی مبین طبق اساسنامه، سرمایه گذاری، احداث، راه اندازی و بهره برداری از کارخانجات صنعتی، توسعه، نوسازی، تعمیرات و نگهداشت، تحقیقات، آزمایشات، پژوهش، بسته بندی و غیره به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصوالات پتروشیمی، ذخیره، واردات و صادرات و تبدیل کلیهی مواد پتروشیمی و پتروشیمیایی و فرآورده های فرعی و مشتقات نفتی به مواد اولیه صنایع پاییندستی و غیره و انجام کلیهی فعالیتهای تولیدی، صنعتی، فنی و مهندسی و بازرگانی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم مربوط به عملیات مذکور بوده با رعایت قوانین و مقررات مربوطه است. مشتریان شرکت پتروشیمی مبین، شرکت های فاز یک عسلویه شامل پتروشیمی نوری، پارس، جم، آریا ساسول، زاگرس و پردیس هستند. دریافت گاز از خط لوله سراسری، ریسک تأمین مواد اولیه را کاهش داده است. شرکت پتروشیمی مبین بخشی از گاز را به عنوان خوراک به پتروشیمی زاگرس و و پردیس انتقال می دهد.

شرکت پتروشیمی فجر

شرکت پتروشیمی فجر به منظور تولید و توزیع سرویس‌های جانبی شامل برق ،بخار، اکسیژن، نیتروژن، آرگون، هوای فشرده، آب‌های صنعتی و تصفیه پسابهای صنعتی در سایت‌های ۲ و ۴ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی واقع در شمال غربی خلیج فارس قرار گرفته است. این شرکت دارای نقش مهمی در تولید و توزیع سرویس‌های جانبی برای شرکت‌های فرایندی منطقه است. این شرکت در سال ۱۳۷۷ طبق مصوبه هیئت دولت در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و تأیید شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأسیس و عملیات شمع کوبی آن از اسفند ماه ۱۳۷۸ آغاز شد. همچنین اولین راه‌اندازی سرویس‌های جانبی در پاییز ۱۳۸۱ شروع و تا زمستان سال ۱۳۸۲ تمام واحدها یوتیلیتی در سرویس قرار گرفت. مجتمع پتروشیمی فجر و واحد پساب شماره یک در سایت ۴ و طرح توسعه فاز ۲ و واحد پساب شماره ۲ در سایت ۲ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی احداث شده‌اند. مساحت کلی فجر ٧٠ هکتار است که  در ناحیه یک ،٣٠ هکتار در  ناحیه دو ، ۴٠  هکتار مجموعا" فضا صرف احداث واحدهای تولیدی شده است. این شرکت با هزینه ی در ناحیه یک ۵۶۱ میلیون میلیون دلارسرمایه گذاری ارزی و ۲۲۷ میلیار تومان هزینه ریالی و در ناحیه دو نیز حجم سرمایه گذاری ارزی این شرکت معادل ۳۳۴ میلیون یورو و هزینه ۴۰۵ میلیاردتومان ریالی بوده است.

ترکیب سهامداران

سهام شرکت های زیرمجموعه خلیج فارس به عنوان سهام وثیقه مدیران نزد شرکت می باشد. همچنین ١٠% از سهام شرکت توسط پتروشیمی خلیج فارس عرضه شد و به این ترتیب پس از عرضه، درصد سهام این شرکت به حدود ۶٠% رسید و  شرکت پتروشیمی خلیج فارس همچنان با حفظ کنترل مدیریتی قادر به عرضه ٩% از شرکت شد. (همچنان ۵١% از سهام شرکت را مالک خواهد بود). از طرفی به علت سهامدار بودن سهام عدالت به میزان ٣٠ درصد، شناوری سهم همواره بیشتر از ٢٠% بوده و امکان استفاده از معافیت مالیاتی این قانون نیز فراهم خواهد بود. از طرف دیگر وجود سهام عدالت در ترکیب سهامداری شرکت، امکان افزایش سرمایه از محل آورده نقدی را برای شرکت از بین خواهد برد.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |