پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 49125 18:04 1395/09/28
امضای قرارداد نهایی با ایرباس درهمین هفته

امضای قرارداد نهایی با ایرباس درهمین هفته

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
امضای قرارداد نهایی با ایرباس درهمین هفته

امضای قرارداد نهایی با ایرباس درهمین هفته

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرخوش وزیر راه وشهرسازی دراولین روزنمایشگاه راهسازی، راهداری و حمل‌ونقل

مهدی زاهدی-اولین روز نمایشگاه راهسازی، راهداری، حمل‌ونقل و صنایع وابسته درحالی برگزار شد که ارشدترین مقام حمل و نقل کشور خبرداد: قرارداد نهایی با ایرباس همین هفته امضا می شود. عباس آخوندی در حاشیه بازدید از نمایشگاه راهسازی، راهداری، حمل‌ونقل و صنایع وابسته با بیان این مطلب گفت: خوشبختانه پس از نهایی شدن توافق با بوئینگ مذاکرات با شرکت ایرباس نیز به مراحل پایانی خود رسیده و در روزهای آینده هفته جاری نهایی می‌شود. وی همچنین از برنامه وزارت راه و شهرسازی برای افتتاح بخش جدید آزادراه قزوین – رشت خبر داد. وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نمایشگاه امسال با مشارکت ۹۰ درصدی بخش خصوصی آغاز به کار کرده است، تاکید کرد: در حوزه حمل‌ونقل نوآوری‌های بزرگ و مهمی به کار بسته شده که اصلی‌ترین محور آن استفاده از تجهیزات IT و دوربین‌های فناوری است. همچنین برای نخستین بار در نمایشگاه از سیستم روسازی بتنی جاده‌ها رونمایی شده که می‌تواند فکری جدی به حال مازاد تولید سیمان در کشور کند.

۵۰۰ دوربین نظارتی جدید مهمان جاده ها می شوند

آخوندی با بیان این‌که در چند روز آینده ۵۰۰ دوربین نظارتی جدید کار خود را در جاده‌های کشور آغاز کرده است، عنوان کرد: این دوربین‌ها مدیریت جاده‌ها را جهت ارتقاء ایمنی تسهیل کرده و اطلاعات دقیق‌تری در اختیار مردم قرار می‌دهد. وی ادامه داد: همچنین در راستای ارتقاء ایمنی راه‌آهن تلاش شده سیستم مدیریت پل‌ها در این بخش با جدیت بالایی پیگیری شود به این دلیل که بعضی از پل‌ها قدیمی هستند برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا در برابر زلزله و بادهای سنگین مقاوم باشد. این پل‌ها از نظر مقاومت در برابر فشار بادها آزمایش می‌شوند و امیدواریم این مساله به ارتقاء ایمنی در حوزه راه‌آهن منجر شود.

نرخ‌های تکلیفی پرواز اندازه تحریم‌ها به صنعت هوایی ایران لطمه زد

در همین راستا و در اولین روز نمایشگاه نشستهای خبری مختلفی در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در اولین نشست خبری،با بیان این‌که سازمان هواپیمایی کشوری تلاش کرده شرایط را برای ارتقای سطح صنعت هوایی ایران در شاخص‌های بین‌المللی فراهم کند، تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین مسائل مطرح شده در این زمینه اصلاح سیاست‌های داخلی بود که مهم‌ترین گام در رابطه با آن آزادسازی نرخ بلیت‌های هوایی است. علی عابدزاده اظهار کرد: ما در کنار تحریم‌های ظالمانه‌ای که برای مدت بسیار طولانی صنعت هوایی ایران را با فشار مواجه کرد در داخل نیز با بعضی سیاست‌های نادرست شرایط را برای فعالان این صنعت بسیار دشوار کرده بود. یکی از مسائلی که به شدت جنبه بازدارندگی داشت، بحث نرخ‌های تکلیفی بود که می‌توان گفت به اندازه تحریم‌ها به ما ضربه زد. وی ادامه داد: در طول این سال‌ها به منظور عبور از این شرایط سخت ما در عرصه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قدم‌های مختلف و موثری برداشتیم تا بتوانیم پایه‌های ترقی را در صنعت هوایی ایران به وجود آوریم. رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به سیاست‌های مفیدی که در قوانین کشوری برای صنعت هوایی ایران در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در برنامه پنجم توسعه امکانات نوینی طراحی شده که می‌تواند در ساختار صنعت ما تاثیرات مثبت بر جای بگذارد. در سازمان هواپیمای تلاش شده با اقداماتی که در همین زمینه انجام گرفته شرایط سخت سال‌های گذشته برطرف شود.

بی خبری قائم مقام آخوندی از مذاکره با سوخو

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درامور بین‌الملل هم در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان این‌که ایران در جریان مذاکرات خود با ایرباس و بویینگ تمام مسائل اقتصادی مدنظر در کشور را مورد بررسی قرار داده و براساس این نیازها تصمیم‌گیری کرده است، اظهار کرد: طبق توافق‌های صورت گرفته با مجوز فعلی اوفک ۱۵ فروند هواپیما از شرکت بویینگ و ۳۷ هواپیما از شرکت ایرباس به ایران تحویل خواهد شد. اصغر فخریه کاشان با بیان این‌ مطلب توضیح داد: طبق اصولی که تمام مجوزهای اوفک دارد این مجوزها براساس یک زمان‌بندی ارائه می‌شود و در این رابطه بین ایران و دیگر کشورها تفاوتی وجود ندارد. از این‌رو با توجه به مذاکراتی که ما با ایرباس و بویینگ داشته‌ایم و البته توانایی خطوط تولید آنها توافق‌هایی در این زمینه صورت گرفته تا بخشی از قرارداد خرید ایران براساس مجوز فعلی و بخشی از آنها در گامی پس از مرحله اولیه انجام گیرد. وی درباره‌ی جزئیات توافق صورت گرفته با بویینگ تصریح کرد: طبق این قرارداد ۱۵ فروند هواپیما در گام نخست ایران تحویل داده می شود که از این میان شش فروند خود بویینگ تامین مالی خواهد کرد و مابقی را ایران تامین می‌کند. از ۷۴ هواپیمای باقی‌مانده در حال حاضر ایران تامین مالی ۳۵ فروند هواپیما را آماده قرارداد کرده است و برای ۳۹ هواپیمای باقی‌مانده نیز عجله‌ای نداریم و در انتظار آن خواهیم بود تا شرایط اقتصادی تصویر آینده را مشخص کند. فخریه کاشان در پاسخ به سوالی درباره احتمال ورود هواپیمای سوخو ۱۰۰ به آسمان ایران نیز بیان کرد: بنده تاکنون هیچ مذاکره‌ای با شرکت سوخو برای ورود این هواپیما به ایران نداشته‌ام و ایران‌ایر نیز در این زمینه ورود نکرده است. حال اگر دیگر شرکت‌های هواپیمایی‌ مذاکره‌ای با آنها داشته‌اند ما از آن بی‌خبریم.

پیش‌پرداخت اول ایران‌ایر ۲۲۷ میلیون دلار

وی با بیان این‌که نهایی نشدن قرارداد ایران با شرکت‌های هواپیماساز اجرایی نشود شرایط برای ناوگان ایران دشوار خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر میانگین سن هواپیماهای آن ۲۳ سال است و این در حالی است که زمان بازنشستگی هواپیما ۲۵ سال تعیین شده است. این یعنی اگر ما فکری جدی به حال ناوگان‌مان نکنیم به زودی حتی تعداد زیادی از این ۱۴۰ فروند هواپیما نیز قابل استفاده نخواهد بود. فخریه کاشان درباره چگونگی تامین مالی پیش قسط‌های ایران‌ایر برای خرید هواپیماهای جدید نیز توضیح داد: ایران‌ایر در این مرحله باید حدود یک میلیارد دلار پیش‌پرداخت را ظرف چهار سال تامین کند. از این رقم حدود ۳۳۰ میلیون دلار از طریق صندوق توسعه ملی، ۱۲۰ میلیون دلار از طریق اوراق سکوک و حدود ۵۰۰ میلیون دلار با استفاده از سرمایه‌های خارجی که ایران‌ایر با اتکاء به خود و نه به دولت تامین کرده، به وجود خواهند آمد. به گفته وی، طبق گزارش توجیحی ایران‌ایر با رسیدن نخستین هواپیماها نه تنها امکان بازپرداخت اقساط وجود دارد که حتی پیش‌پرداخت‌های بعدی نیز با استفاده از همین هواپیماها ممکن خواهد بود. اگر باز هم در تامین مالی مشکلی به وجود بیاید ما راه‌حل‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که هیچ محدودیتی نخواهد داشت. پیش‌پرداخت نخست ایران‌ایر ۲۲۷ میلیون دلار است و کل فرآیند پیش‌پرداخت در چهار مرحله اجرایی خواهد شد.

تحویل ۸ فروند ATR درسال ۲۰۱۸؛ ۸ ایرباس درسال ۲۰۱۷

مدیرعامل ایران‌ایر هم در این روز نشست دیگری با اشاره به نهایی شدن قرارداد خرید هواپیماهای ATR تا پایان سال میلادی جاری از تحویل ۸ فروند ازاین هواپیماها در سال ۲۰۱۸ میلادی خبر داد. فرهاد پرورش امروز در نشست خبری حاشیه نمایشگاه راه‌سازی، راهداری، حمل‌ونقل و صنایع وابسته بابیان اینکه تحریم‌ها اثر مستقیم بر صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران داشته است، گفت: ما بیشتری لطمات را در حوزه تحریم‌ها بر بدنه خود تحمل کردیم. وی وجود صندوق بازنشستگی هما با یکی از دلایل زیان‌ده بودن این ایرلاین عنوان کرد و گفت: این موجب کاهش نقدینگی و سرمایه‌گذاری در هما می‌شود. پرورش ادامه داد: هما امکانات دریافت تسهیلات از بانک‌ها را نداشته و مشمول محدودیت‌های دولتی است، این در حالی است که قبل از انقلاب ایرلاین صد درصد دولتی بود، اما صد درصد خصوصی اداره می‌شود، اما امروز قوانین دولتی بر هما مترتب شده است. مدیرعامل ایران‌ایر افزود: هما نمی‌تواند بخش‌هایی از بدنه خود را جدا و درآمد هزینه‌ای کند.

فرسودگی زیرساخت‌های فرودگاهی به دلیل محدودیت مالی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم در نشست دیگری گفت: فرسودگی زیرساخت‌های فرودگاهی از بحران‌های اساسی است که به دلیل محدودیت منابع مالی هنوز ادامه دارد. رحمت الله مه‌آبادی با بیان اینکه شاهد رویداد بزرگی در افزایش ترافیک هوایی کشور هستیم، به آمار ۸ ماهه اول امسال در بخش نشست و برخاست و پروازهای داخلی و خارجی اشاره کرد. وی ادامه داد: در ۸ ماهه اول امسال تعداد نشست و برخاست هواپیماها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد رشد و پروازهای داخلی و یک درصد کاهش در پروازهای خارجی داشت که این کاهش پروازهای خارجی به علت حذف پروازهای حج تمتع و عمره و تغییر تایپ پروازها است. وی ادامه داد: در ۸ ماهه نخست امسال پروازهای عبوری از فضای کشور ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشت، ضمن آنکه شاهد رشد ۲۴ درصدی در پروازهای داخلی و رشد ۲ درصدی در پروازهای بین‌المللی در این مدت بودیم. مه‌آبادی بیان کرد: جمعاً شاهد رشد ۱۹ درصدی مسافر و ۱۱ درصدی نشست و برخاست در ۸ ماهه اول امسال در فرودگاه‌های کشور بوده‌ایم. وی بیان کرد: تحقق این اهداف بزرگ به دلیل آزادسازی نرخ‌های خدمات حمل و نقل هوایی و اتفاقات پسابرجامی بود. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: همچنین اصلاحات ساختار فضای جمهوری اسلامی ایران و نیز افزودن تعدادی هواپیمای جدید ناوگان موجب تحقق این اهداف شده است. وی ادامه داد: سال گذشته بحران غیرعملیاتی شدن سامانه‌های نشست و برخاست هواپیما به دلیل نبود هواپیمای فلایت‌چک را تجربه کردیم، اما امروز همه سامانه‌ها در فرودگاه‌ها چک می‌شوند و وضعیت مناسب است. وی با بیان اینکه مشکل فرسودگی بخشی از سامانه‌ها از گذشته وجود داشت، گفت: این فرسودگی زیرساخت‌های فرودگاهی به دلیل بحران‌های مالی هنوز ادامه دارد. وی اظهار داشت: تا سال گذشته به ارزیابی سطح سرویس‌ها پرداخته نمی‌شد و شاهد نوعی غفلت تاریخی در این حوزه بودیم، اما امروز اولین فرودگاه کشور در این حوزه وارد رنکینگ جهانی شد. مه‌آبادی به انضباط مالی و مبارزه با رانت در مورد دارایی شرکت‌های فرودگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تهدید دارایی‌های ما به عنوان بزرگترین زمینداران کشور در بخش غیرنظامی مطرح شد که با ارزیابی‌های سازمان ثبت اسناد، پیشتاز مستندسازی املاک خود شدیم. وی به تعارض برخی از قوانین داخلی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در صنعت ما، قوانین بین‌المللی و ملی حاکم است و تعارض این دو قانون از بیماری‌های مزمن بود؛ از مجلس هشتم اقدامات برای هماهنگی در این حوزه انجام شد و در پایان مجلس نهم با تصویب ماده ۳۳ مکرر و در مجلس دهم با احکام کمیسیون تلفیق در حوزه حقوقی برای رشد بی‌نیاز شدیم. وی افزود: صبح امروز(یکشنبه) با حضور رئیس سازمان هواپیمایی و مسئولان نظامی کشور، بازمهندسی و بازآفرینی ساختار فضای کشور را به عنوان حرکت مهم و اثرگذار در حوزه‌های زیست‌محیطی و رفاه شهروندی شروع کردیم. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد:‌ در حوزه ارتقای ایمنی و خرید تجهیزات اقدامات مؤثری داشته‌ایم که تا قبل از پایان دولت، زیرساخت‌های ارتباطی نوسازی می‌شود.      


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |