جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 78784 18:28 1396/12/08
اتحادصنفی تعرفه نوت بوک را کاهش داد

اتحادصنفی تعرفه نوت بوک را کاهش داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اتحادصنفی تعرفه نوت بوک را کاهش داد

اتحادصنفی تعرفه نوت بوک را کاهش داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در نشست کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران اعلام شد:

علی شفائی-اتحاد و انسجام آحاد صنف و فعالان حوزه رایانه و نوت بوک موجب شد  کمیسیون ماده پس از چهار سال با درخواست شرکت های  این حوزه مبنی بر کاهش تعرفه گمرکی لپ تاپ موافقت کند. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، نمایندگان کمیسیون سخت افزار سازمان طی یک نشست خبری  که صبح امروز هشتم اسفندماه در سالن کنفرانس دبیرخانه سازمان برگزار شد، ضمن بررسی کارشناسی وضعیت بازار سخت افزار و تغییرات تعرفه گمرکی نوت بوک، بر لزوم اتحاد سازنده صنف به منظور پیشبرد منافع فعالان بخش خصوصی تاکید کردند. در این نشست خبری سیامک غنیمی فرد، حمید توسلی و احسان بیات به عنوان اعضای هیات مدیره و اعضای کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران و احمد علیپور، علیرضا پورنقشبند و علی رشیدی،به عنوان نمایندگان کمیسیون سخت افزار در جمع خبرنگاران رسانه های مکتوب و آنلاین حوزه فاوا و اقتصاد حضور یافتند تا علاوه بر طرح مشکلات و مسائل کسب و کارهای حوزه سخت افزار، برنامه های کمیسیون طی سه سال آینده را تشریح کنند. سیامک غنیمی فرد عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، کاهش تعرفه گمرکی نوت بوک از ۱۵درصد به ۵ درصد را یکی از دستاوردهای اتحاد صنفی در دور جدید فعالیت هیات مدیره سازمان خواند و گفت: خوشبختانه در دوره پنجم، رویکرد مثبتی برای جذب مشارکت حداکثری آحاد صنف وجود دارد و این موضوع قطعا حاصل بلوغ اعضا و تجربیات مثبت گذشتگان است. غنیمی فرد با تاکید براینکه رقابت میان واردکنندگان و تولیدکنندگان واختلاف منافع اقتصادی آنها در یک تشکل، امری کاملا طبیعی است، ادامه داد: با وجود این تمایزها، نکته مهم، حفظ اتحاد صنفی بوده و هدف از فعالیت صنفی این است که بتوانیم در بدنه ای متحد، مشکلات را از پیش پای صنف برداریم.

**افزایش تعرفه نوت بوک تنها حجم قاچاق را افزایش داد

غنیمی فرد با اشاره به تعرفه بالای نوت بوک درکشور و مشکلات حاصل از آن گفت: علی رغم اینکه تولید داخلی با مفهوم انبوه برای نوت بوک در کشور وجود نداشت، اما تعرفه ۱۵درصدی آن باعث شد طی چهار سال گذشته واردات قانونی لپ تاپ کاهش چشم گیری یابد و درمقابل واردات غیرقانونی آن رو به افزایش گذاشت. او درخصوص تاثیرات مخرب افزایش غیرکارشناسی تعرفه نوت بوک در کشور ادامه داد: افزایش حجم قاچاق در بازار نوت بوک به دلیل نرخ بالای تعرفه گمرکی، نه تنها باعث تضییع حقوق ملت و دولت شد بلکه چرخه ارائه خدمات پس از فروش را نیز در کشور مختل کرد. غنیمی فرد در این رابطه تاکید کرد: خوشبختانه با اتحاد فعالان حوزه سخت افزار و مذاکره و توافق با شرکت تولیدکننده لپ تاپ، کمیسیون ماده یک به اتفاق آراء موضوع کاهش تعرفه گمرکی نوت بوک به ۵ درصد را تصویب کرد و این تعرفه از  ابتدای سال ۹۷ اجرا خواهد شد.

**افزایش تعرفه، نوت بوک را از سبد کالای خانوار ایرانی حذف کرد

حمید توسلی، عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران درخصوص تعاملات سازمان برای کاهش تعرفه لپ تاپ گفت: به موازات توافق با تولیدکننده نوت بوک و مذاکرات با اتحادیه فناوران رایانه تهران، مکاتبات سازمان نظام صنفی رایانه ای همراه با گزارش های کارشناسی و آماری از وضعیت بازار این کالا با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شد که خوشبختانه  با مساعدت شخص وزیرICT ، موضوع به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شد و در نهایت کمیسیون ماده یک با کاهش تعرفه گمرکی نوت بوک موافقت کرد. به گفته توسلی، لپ تاپ کالای مصرفی خانوارهای ایرانی است و مخاطبان اصلی آن دانش آموزان و دانشجویان هستند؛ بنابراین بسیار اهمیت دارد که این کالا با قیمت پایین به دست مصرف کنندگان برسد. عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به خروج بسیاری از شرکت های سخت افزاری از بازار نوت بوک کشور طی ۴ سال گذشته تاکید کرد: علی رغم تقاضا برای خرید لپ تاپ در کشور، بسیاری از شرکت های بزرگ و قانونی فعال در حوزه نوت بوک به دلیل عدم توانایی رقابت با واردکنندگان غیررسمی، از این بازار خارج شدند. توسلی به منحنی رشد لپ تاپ در کشور اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر حجم مصرفی ماهیانه لپ تاپ در کشور رقمی در حدود ۳۵ تا ۴۰هزار لپ تاپ است که این رقم در مقایسه با گذشته کاهش یافته است.

**کاهش تعرفه منجر به کاهش قیمت نوت بوک نمی شود

در بخش دیگری از این نشست خبری، اعضای کمیسیون سخت افزار در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر کاهش قیمت نوت بوک در اثر کاهش تعرفه تاکید و اعلام کردند کاهش تعرفه گمرکی به تنهایی نمی تواند منجر به کاهش قیمت نوت بوک شود و تغییر قیمت این کالا به عوامل مختلفی همچون نوسان قیمت ارز وابسته است. احسان بیات، عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در این رابطه گفت: فرایند بروکراتیک گمرک از ورود کالا تا ترخیص و فرایندهایی مانند سنجش استاندارد نوت بوک در مراحل مختلف روی افزایش هزینه های نهایی عرضه لپ تاپ تاثیر فراوانی دارد.این موضوع باعث می شود بسیاری از واردکنندگان قانونی برای جلوگیری از خواب کالاها در صف چند ماهه ترخیص گمرک و کاهش هزینه های آن، به واردات قاچاق روی بیاورند. بیات در این رابطه ادامه داد: بنابراین کاهش تعرفه گمرک به تنهایی نمی تواند قیمت نوت بوک را در کشور کاهش دهد؛ با توجه به افزایش قیمت دلار بعید به نظر می رسد که نوت بوک ارزان تر شود.

**وحدت صنفی از اتخاذ تصمیم های اشتباه در کشور جلوگیری می کند

احمد علیپور، عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در این نشست به آسیب شناسی تصمیم های اخیر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات همچون افزایش تعرفه نوت بوک پرداخت و گفت: اگر در زمان تصمیم کمیسیون ماده یک مبنی بر افزایش غیرکارشناسی تعرفه، تشکیلات قوی صنفی وجود داشت، قطعا امروز شاهد بروز ضررهای هنگفت در حوزه سخت افزار نبودیم. علیپور در این خصوص ادامه داد: تنها وحدت رویه صنفی است که می تواند جلوی تصمیم های اشتباه دولت را بگیرد. شخصا معتقدم اگر تشکل های صنفی هزینه تصمیم های اشتباه را بالا ببرند کمتر شاهد اتخاذ سیاست های نادرست در این عرصه هستیم. او با اشاره به مشکلات فراوان شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ادامه فعالیت گفت : طولانی شدن فرایند ترخیص در واردات قانونی یکی از معضلات فعالان این حوزه محسوب می شود که کماکان ادامه دارد این در حالی است که فرایند واردات غیررسمی در کشور تنها ممکن است یک هفته طول بکشد. علیپور با تاکید بر لزوم آگاهی و شفافیت بیشتر در نگاه اصناف ادامه داد: با توجه به پیچیدگی مسائل اقتصادی در کشور در صنف باید شفاف تر برخورد کنیم؛ هر نوع ادعای تولید در عرصه رایانه کشور باید با نگاه پرسش گر رسانه ها و صنف ارزیابی شود. احسان بیات، عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در این نشست ضمن ابراز امیدواری از فعالیت مجدد این کمیسیون در دوره جدید گفت: کمیسیون برای فعالیت خود برنامه ها و اهداف مشخصی پیرامون مشکلات و مسائل شرکت های حوزه سخت افزار درنظر گرفته است و خوشبختانه کاهش تعرفه نوت بوک با حرکت جمعی اعضای کمیسیون اولین نتیجه بود. بیات با تاکید بر افزایش هم افزایی صنفی در دوره پنجم فعالیت هیات مدیره سازمان گفت:  سازمان نظام صنفی رایانه ای  و اتحادیه هر کدام ابزارها و توانایی های لازم خود را برای پیشبرد منافع صنفی دارند که نمونه بارز این هم افزایی موضو ع کاهش تعرفه نوت بوک بود. او در خصوص برخی برنامه های مورد پیگیری کمیسیون سخت افزار در دوره جدید گفت :  بررسی مشکلات صنف  در زمینه نوسانات ارزی و پیگیری موضوع عدم اختصاص ارز مبادله ای به کالاهای فناوری اطلاعات از برنامه های مهم کمیسیون سخت افزار هستند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |