آیت‌الله حسینی مازندرانی: انسان عاقل سراغ رباخواری نمی‌رود/ دلایل تحریم ربا در قرآن

۱۳۹۶/۰۹/۱۸

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: آیت‌الله سیدرضا حسینی مازندرانی، استاد اخلاق و متولی حوزه علمیه امام حسین(ع)، به بحث درباره اهمیت مقابله با ربا در اقتصاد کشور پرداخت و گفت: ابتدا باید عرض کنم که یکی از مهم‌ترین کارهای خیر و خدمت به اسلام، همین کار خبرگزاری شماست و نیازمند قدردانی است. قبل از انقلاب، کسی دنبال قرآن نبود اما یکی از برکات انقلاب اسلامی این است که از کودکان تا بزرگسالان به فکر حفظ قرآن هستند و این مسئله عجیبی است.
وی ادامه داد: ما هرچه داریم از قرآن داریم و هرچه هم نیاز داریم در قرآن هست بنابراین باید به وظیفه خود در قبال قرآن عمل کنیم. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده و نماز بر پا داشته و زکات داده‏ اند، پاداش آنان نزد پروردگارشان براى آنان خواهد بود؛ و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى‌‏شوند » (البقره/۲۷۷). قرآن کریم در اینجا بر ایمان و عمل صالح تأکید کرده است؛ چراکه لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر انسان، قرآن بخواند اما به دستورات آن عمل نکند فایده‌ای ندارد اما در صورت عمل به دستورات قرآن، کسی سراغ گناه نخواهد رفت. خداوند متعال در همه زمینه‌ها دستورات لازم را بیان کرده و فرموده است: «وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لَا یَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَیَعْلَمُ مَا فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَهٍ إِلَّا یَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّهٍ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ؛ و کلیدهاى غیب تنها نزد اوست جز او [کسى] آن را نمى‏‌داند و آنچه در خشکى و دریاست مى‏‌داند و هیچ برگى فرو نمى‏‌افتد مگر [اینکه] آن را مى‏‌داند و هیچ دانه‏‌اى در تاریکی‌هاى زمین و هیچ تر و خشکى نیست مگر اینکه در کتابى روشن [ثبت] است» (الأنعام/۵۹)
متولی حوزه علمیه امام حسین(ع) شهرری عنوان کرد: قرائت قرآن، نور چشم انسان را زیاد کرده و انسان را به خداوند نزدیک می‌کند بنابراین باید خوشحال بود که اکنون مردم ما در دوران پس از انقلاب در همه شهرها دارای محافل و مجالسی هستند و حتی خُردسالان هم به حفظ و قرائت قرآن روی آورده‌اند.
آیت‌الله حسینی مازندرانی عنوان کرد: اگر به دستورات ذات اقدس حق در قرآن کریم عمل کنیم، مملکت ما تبدیل به گلستان می‌شود. در روایات هم آمده است که اگر کسی دو رکعت نماز صحیح بخواند، خداوند متعال در قیامت، وی را مؤاخذه نمی‌کند و چنین کسی کارهای خلافی از قبیل رباخواری و مال مردم خوری نمی‌کند؛ بنابراین نماز خواندن و قرآن خواندن جلوی گناهان انسان را می‌گیرد.

وی درباره انتقادات به عملکرد نظام بانکی و اهمیت رعایت عقود شرعی از سوی نظام بانکی اظهار کرد: هر شخصی موظف است کلام مرجع خود را با جان و دل بپذیرد. ربا در لغت به معنای زیاده گرفتن است و در روایت هم آمده است که رباخواری همانند زنا با محارم در کنار خانه خداوند است و به همین دلیل از آن به عنوان جنگ با خداوند یاد شده است.
این استاد اخلاق حوزه علمیه یادآور شد: اگر خداوند متعال به صورت جدی رباخواری را محکوم کرده است به این دلیل است که مردم آرامش داشته باشند چراکه مملکتی که ربا در آن رواج پیدا کند، همه مردم آن گرفتار می‌شوند و مال آنها هم هدر خواهد رفت و آخرت خود را هم از دست می‌دهند؛ بنابراین انسان عاقل به سراغ چنین کاری نخواهد رفت.
حسینی مازندرانی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَهً وَاللَّهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ؛ کیست آن کس که به [بندگان] خدا وام نیکویى دهد تا [خدا] آن را براى او چند برابر بیفزاید و خداست که [در معیشت بندگان] تنگى و گشایش پدید مى ‏آورد و به سوى او بازگردانده مى ‏شوید» (البقره/۲۴۵) وقتی این آیه نازل شد، یکی از صحابه پیامبر(ص) فرمود خداوند که مستغنی است و چه نیازی به قرض کردن از ما دارد؟ پیامبر اسلام فرمود خداوند: می‌خواهد از شما قرض کرده و در آخرت قصری به شما عطا کند. آن شخص گفت من دو باغ در مدینه دارم ومی‌خواهم هر دو را به خداوند واگذار کنم اما پیامبر(ص) فرمود یکی را در راه خدا هزینه کرده و دیگری را برای خود نگه دارید.
وی تأکید کرد: خداوند قصر خود را در اختیار کسی قرار می‌دهد که ربا نخورد و در راه وی قرض‌‎‌الحسنه بدهد. اگر شخصی به واقع مسلمان باشد، حاضر نیست که ربا بدهد و ربا بگیرد. اکنون افراد بسیاری در کشور ما نیازمند هستند و باید به یاری آنها شتافت. پیامبر اسلام(ص) فرمود: اگر کسی صدا مسلمانی را بشنود و به داد وی نرسد، مسلمان نیست.
متولی حوزه علمیه امام حسین(ع) یادآور شد: حال اگر کسی از دیگران نزول بگیرد قطعا مسلمان نیست بنابراین جایگاه کسانی‌که ربا می‌گیرد و ربا می‌دهند در روز قیامت غیر از جهنم نیست.
این استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان عنوان کرد: افرادی به دفتر خود بنده مراجعه کرده و انتقاداتی به عملکرد نظام بانکی دارند و مراجع هم در این زمینه زنگ خطر را زده‌اند بنابراین اگر خدای ناکرده بانک‌های ما به صورت اسلامی عمل نکنند یا قوانین را دور بزنند تا در فعالیت آنها ربا باشد، در معرض خطر هستند و اگر کسی به فکر قیامت است نباید به خاطر مال دنیا، آخرت خود را به خطر بیاندازد.

نظرات شما

×

Comments are closed.